Google+

onsdag 17 augusti 2016

Utrustning AXA Fjällmaraton

När jag skrev min rapport efter AXA Fjällmaraton skrev jag inte så värst mycket om min utrustning. Vilka prylar jag använde och vad jag tyckte om dem. Jag tänkte att det förmodligen är mer intressant att läsa om själva upplevelsen och genomförandet och inte en massa snack om prylar. Men eftersom jag själv tänkte och ältade ganska mycket om utrustningen innan loppet så gissar jag att många andra också gör det inför liknande lopp eller trail- och fjällöpning på egen hand. Även om jag har gjort mitt för den här säsongen så är det fortfarande en del fjällmaror som genomförs framöver och fjällen går att springa i ett bra tag till så jag tänker att det fortfarande kan vara aktuellt för en del med lite tips.



Precis som många andra sporter går det att lägga nästan hur mycket pengar som helst på utrustning när det gäller traillöpning. Det är dock inte så att det blir lättare med dyra prylar. Du måste ju fortfarande springa lika långt som alla andra. Däremot kanske bättre grejer gör upplevelsen lite mer bekväm och smidig. Tänk på att dyrare inte per automatik innebär bättre för dig. Det gäller att prova sig fram och hitta den utrustning som passar dig, ditt sätt att springa och hur du är byggd.

Efter mycket velande och ältande var min utrustning fullständig ett par veckor innan loppet. Det är inte helt optimalt eftersom det är väldigt bra att träna med utrustningen innan så du hinner ställa in den och vänja dig vid den. Eller kanske till och med inse att den inte funkar alls. Bättre att upptäcka det på ett långpass hemma än mitt uppe på fjället. Skorna skaffade jag mig när det var några månader kvar. Det kändes ganska lagom. Då fick jag gott om tid att springa in dem. Det sista jag köpte var västen. Det hade nog varit smartare att köpa den tidigare för att kunna justera den ordentligt och prova mig fram till bästa placeringen av flaskor, bars, sportdryckspulver osv. Nu hade jag inga större problem med det under loppet så det gjorde inget.

I klädväg då? Jag funderade ända in i det sista på om jag skulle springa med långa eller korta tights. Kanske inte så viktigt egentligen, men jag var lite osäker på vädret och hur kallt det skulle bli uppe på fjällen. Men eftersom jag tänkte springa med kompressionsstrumpor så insåg jag att det ändå inte skulle bli så mycket bar hud kvar om jag körde med korta tights så det fick bli det. På överkroppen hade jag på mig en kortärmad funktionströja, inget märkvärdigt alls. Längst upp på knoppen bar jag en tunn löparkeps, dels för att ta hand om svetten och för att skydda mot solsken. Jag hade även med mig ett par solglasögon som jag använde lite sporadiskt. Det kan vara ganska skönt och vilsamt för ögonen. Sen ser folk inte hur trött du är :-).

 Det var lite allmänt om hur jag tänkte innan loppet. Det visade sig att det funkade hur bra som helst. Nu tänkte jag gå in på vilka grejer jag till slut valde att köpa.

Väst

Jag tittade på olika västar innan jag till slut valde en. Jag provade och kände på dem. Jag kollade bland annat på Salomon S-Lab Advanced Skin 5 Set som är väldigt populär och används av många. Jag fundera också på Sj Ultra Vest 3.0 från Ultimate Direction, men fick aldrig chans att prova en, så det blev inte den. Annars tycker jag att Ultimate Directions västar verkar riktigt bra.

Till slut blev det en väst från Nathan, Vapor Air, som sitter riktigt skönt på mig. Den har gott om utrymme småfickor. Dessutom ingår det en vätskesäck på 2 liter. Jag kompletterade den med en mjuk vattenflaska och en liten vattenflaska för att kunna ha både vatten och sportdryck med mig.



Skor

Jag hade ganska tidigt siktat in mig på ett par Salomon Speedcross 3 som är Salomons mest populära trailsko. Den är relativt bra uppbyggd och dämpad för att vara en trailsko, vilket passar mig bra. Men när det gäller skor är det ju väldigt individuellt vad som passar. Men populära märken är till exempel Salomon, Inov8 och IceBug. De har alla olika modeller som är anpassade för olika underlag och förhållanden, så det är egentligen bara att försöka hitta ett par som passar dina krav och prova. Sen är det självklart inget krav att ha särskilda trailskor. Det kan funka lika bra med dina vanliga skor. Det är mest när det blir riktigt blött och lerigt som ett par lättare skor med grövre mönster underlättar.


Övrigt

Utöver de uppenbara grejerna som skor, kläder och väst/bälte/ryggsäck så finns det några saker som är bra att ha med sig på fjället, på AXA Fjällmaraton är de obligatoriska.
  • Mobiltelefon
  • Karta och kompass
  • Första förband
  • Behållare för minst 0,5 liter vätska
  • Extra långärmad underställströja
  • Mössa och vantar
  • Visselpipa
  • Vind- och vattentät jacka
  • Ev långa vindbyxor (beroende på väderlek)

Sammanfattning

Försök skaffa utrustningen i god tid så att du hinner testa den och vänja dig vid den. Träna så mycket som möjligt med full utrustning så att du vänjer dig vid att springa med den. Prova gärna väst och skor innan du köper. Det är oftast billigare att beställa från nätet, men det kan vara bra att åtminstone prova skor och väst först. Var noga med att kolla vad som ingår i västen. Det kan finnas plats för flaskor och vätskesäck men det är inte alltid det ingår. En väst kan verka billig, men måste du köpa till flaskor och säck blir priset kanske samma eller högre än en där det ingår. En del västar har dessutom visselpipa, så slipper du skaffa det.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar