Google+

tisdag 23 februari 2016

Träna hårt och vila hårt!

Vissa dagar är behovet av vila större än andra. Idag till exempel är behovet ganska stort. När jag la upp min plan för några månader sedan tänkte jag att jag skulle styrketräna mån, ons och fredag. Springa tis, tors och lördag. Söndag blev då enda hela vilodagen. Dock så är ju styrketräningen inte direkt så ansträngande så att jag behöver vila för att orka springa. Däremot har jag märkt att löpning dagen innan marklyft (onsdagens pass) har gjort att jag inte har varit tillräckligt pigg i benen för att fixa de allt tyngre vikterna. Därför har jag vid ett par tillfällen valt att springa tisdagens pass redan på måndagen. Samma dag som ett styrkepass. Styrka på lunchen och löpning på kvällen. Det funkade bra förra veckan. Jag kände mig pigg på kvällen och kunde utan problem springa 8 km i behaglig fart. Igår var jag däremot fortfarande lite seg i benen efter lördagens långpass, och styrkepasset innan på dagen bidrog också med viss trötthet. Jag var ganska trött på kvällen och tvekade lite inför att springa. Det fick mig också att fundera över vad som är min prio just nu. Jag tränar ju för att springa AXA Fjällmaraton i augusti. Styrketräningen ska främst hjälpa mig i min löpning, göra mig starkare och förebygga skador. Egentligen borde det vara löpningen som styr, inte tvärtom. Känner jag att jag behöver lite mer vila innan ett löppass så borde jag ju vila, inte springa det för att orka mer på styrkepasset. Men  till slut bestämde jag mig för att springa ändå. Jag tänkte att det kunde vara skönt att få en hel vilodag, helt utan träning, oavsett. Bättre att träna rejält en dag och vila rejält nästa än att träna båda och inte vila helt. Dessutom är det dags för omstart av styrketräningen med lite lägre vikter igen, så det löser sig nog ändå. Det blev en runda på 10 km och det gick förvånansvärt lätt trots känslan i kroppen. Förmodligen var jag mer trött i skallen än i kroppen. Men nu sitter jag här med en trött kropp, och vilar mig i form inför morgondagens styrkepass. Nästa löppass blir på torsdag kväll efter en dags tjänsteresande. Kan bli skönt att få springa av sig lite efter en dags sittande. I taxi, på flyg, på tåg, i möte, på tåg, på flyg och i taxi. Huvuddelen av dagen på resande fot är inte min grej, men skönt att det bara är över dagen. Beräknar komma hem i god tid för att hinna springa en liten sväng.

Här i Jämtland är det fin vinter just nu, men jag kan ändå inte låta bli att längta efter att få springa på stigar igen. Utan is och snö. Men var sak har sin tid. När våren väl kommer ska jag se till att vara i form för lite ordentlig löpning!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar