Google+

måndag 12 september 2016

Att anpassa sig och få det gjort

Det går aldrig helt enligt plan. Vissa dagar går det mindre enligt plan än andra. Saker dyker upp, kroppen strular eller motivationen tryter. Vi har alla varit där. I fredags var det inte så mycket med min träningsplanering som stämde. Det var däremot andra saker som stämde desto bättre vilket vägde upp det. Det var ju trots allt fredag, bara det är ju toppen. Men träningsmässigt fick jag trixa lite för att få till det. Arbetsdagen var sällsynt fullbokad med möten på, för mig, dumma tiden. En bit in på lunchen när jag brukar träna, halvvägs in i eftermiddagsfikan (så jag blev utan). Det sista mötet drog ut på tiden så träningen jag tänkte avsluta dagen med blev av senare än planerat. Dessutom ösregnade det och jag hade cyklat till jobbet. Som tur var kom frun och hämtade mig och jag kom hem i helt ok skick. Eftersom jag hade kört ett turbo-pass precis innan var jag ju varken pigg eller torr.
För att klämma in veckans sista styrkepass tog jag till knep som att köra superset och minska vilan. Det blev således ett ganska jobbigt pass, men det gick. Det gäller ju att anpassa sig och få det gjort!



I lördags hade vi inga direkta planer, men efter snabba överläggningar med svärfar blev det lingonplockning i skogen, med hela familjen. Så vi packade in barn, ficka och oss själva i bilen. Efter bara en extra tur hem igen för att hämta glömd utrustning drog vi till skogs. Där blev det några timmar med högreps av raka marklyft och benböj tills vi hade plockat ihop 30 liter lingon per hushåll. Allt plockande och en ganska hetsig fikapaus gjorde att jag blev lätt illamående på vägen hem. Min mage har en tendens att föredra vettigare föda och regelbundna toabesök, så den sa ifrån. Vi stannade för att äta middag på Sibylla i Brunflo som har både det klassiska utbudet och pizza. Tyvärr hade jag ingen direkt matlust, men jag fick i mig lite sallad. Väl hemma vände det och jag blev hungrig. Jag kan gå från hemskt illamående till rejält hungrig på ingen tid alls. Det är väl det spexiga med IBS! Men jag har lärt mig att hantera det någorlunda. Hur som helst blev det en trevlig dag i skogen och lingonförrådet är påfyllt. Nu har vi så vi klarar oss ett tag.

Igår var magen fortfarande inte helt ok. Jag fick ont i magen efter frukosten och jag satt mest och rensade lingon. När det var dags för lunch kändes det helt ok och jag var hungrig. Jag slängde därför i mig en rejäl portion med pannbiffar kokta i gräddsås. Troligtvis var gräddsåsen världens mest energitäta livsmedel eftersom jag blev sjukt mätt och efter någon timme mådde jag illa. Aldrig trevlig att äta för mycket. Men efter lite vila och et par glas med bikarbonat för magsyran ordnade det upp sig. Efter en hel dag inomhus, vid lingonhinken eller lätt illamående, fick jag nog. Jag snörde på mig mina Speedcross och stack ut på en runda i skogen. Jag tänkte att antingen så går det över eller så inte. Lite frisk luft och motion är ju aldrig fel och att bara sitta och vänta är inte så kul.

Jag sprang helt planlöst längs häststigar och rakt ut i stiglös skog. Jag hittade ett gammalt överväxt skrotupplag. Skogen hade nästan gömt det helt. Gamla hinkar, glasflaskor och en cykel. Främmande föremål i skogen som långsamt håller på att försvinna. Gissar att skogen inte direkt planerade att få en hög med skrot bland sina träd, men skogen anpassar sig och får det ogjort. Jag tryckte på så mycket det gick längs leriga stigar och över fuktig mossa. När jag kom hem var jag trött, skitig och svettig. Det kändes hur bra som helst. Tänk vad en liten tur i skogen kan göra!





Bonusbild. Barnen kom springande med en legogubbe. De hade satt ett Lego Friends-hår på en sjörövare. "Titta pappa. Det ser ut som en i Black Sabbath". Då blev pappa imponerad! Självklart fick vi se till så att hela bandet fick närvara!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar