Google+

måndag 14 februari 2011

Vardagsträning!

Jag har lagt av mig lite den senaste tiden när det gäller träningen. Jag tror att en anledning är att jag tycker att jag inte har tid. egentligen så handlar det om att jag inte tar mig tid. Man har i princip alltid tid att träna, det gäller bara att planera lite. I och med att vi flyttade och jag började på ett nytt jobb så fick vi lite annorlunda rutiner. Det som ställde till det mest för min del var att jag blev av med möjligheten att träna på arbetstid. Nu så är det bara tiden utanför arbetet som finns till att träna, som det är för många andra. Nu gäller det bara att skaffa nya rutiner i vardagen. Jag jobbar på det och tycker att det går framåt. Jag försöker klämma in lite kortare träningspass direkt efter jobbet innan middagen till exempel. Nästa projekt är att klämma in träning på lunchen, det behöver faktiskt inte ta så lång tid och ändå bli kvalitativt. Ett kort och intensivt pass med kettlebells kan göra susen. Om lunchen dessutom är medtagen och klar att äta så är det ingen omöjlighet att hinna träna och äta lunch på en timme. Det som krävs är lite planering och en gnutta tempo.
Sen vill jag slå ett slag för "smygfysen", träningen som man kanske inte tänker på som träning. Transporten till och från jobbet till exempel. Ta cykeln så ofta det går, är det väldigt långt så cykla en bit på vägen och ta bussen sista biten. Är det lite närmre kan du till och med springa till och från jobbet lite då och då. Cykla dit, spring hem, vila över natten och spring tillbaka på morgonen. Det kräver lite planering för att undvika att man har för många cyklar på jobbet och ingen hemma! Bor ni väldigt nära jobbet så går det alltid att springa en omväg. Detta koncept kräver dock (för trivseln på arbetsplatsen) att det finns möjlighet till dusch de gånger du springer till jobbet!

Här finns det lite mer att läsa om saken!
http://www.expressen.se/halsa/1.2323992/gor-pendlingen-till-effektiv-traning

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar