Google+

torsdag 11 december 2014

Tunga lyft är fina grejer!

Jag är nu inne på femte veckan av Madcow 5x5. Det är den vecka då jag enligt planeringen ska nå upp till mina tidigare max. Det hela är ganska smidigt upplagt. Om du laddar ner den fiffiga excel-filen (från t ex www.styrkelabbet.se) så knappar du bara in dina 5 rep maxlyft (5RM). Det finns dessutom en fiffig funktion som räknar om dina 5RM om du inte har kört just set om 5 repetitioner tidigare. Du kan även välja vilken vecka du ska nå dina gamla max. Rekommenderat är tidigast vecka 4. Jag valde vecka 5 eftersom jag kände att jag ville ha lite extra tid på mig att få till rätt teknik.

Nu är det alltså vecka 5 och jag har genomfört två av tre pass. I måndags körde jag 5 set vardera av knäböj, bänkpress och skivstångsrodd. Varje övnings första set är lätt sedan blir det tyngre så att det femte är det tyngsta. De första setten är relativt lätta, men nu när det gått några veckor så börjar det bli tungt de sista fem lyften. Knäböj låg på 5x90, bänkpress 5x87,5 och rodd 5x70. Jag hoppas kunna öka på knäböjen rejält framöver.

I går (onsdags) var det dags igen. Då var det knäböj, press och marklyft. Onsdagspasset består bara av 4 set av varje övning och för knäböj är det inte lika tungt som övriga dagar. De tyngsta lyften såg ut som följer:

- Knäböj 5 x 67,5 kg
- Press 5 x 45 kg
- Marklyft 5 x 110 kg

Onsdagspasset känns lite som marklyftspasset. Det är den övning som kräver mest av kroppen och som märks av mest dagen efter. Trött i ryggen och benen. Det är en riktigt skön övning.

Hela upplägget, med vikter och allt! 

Förhoppningsvis kommer jag att vara starkare när de här 12 veckorna är slut. Starkare innebär förhoppningsvis även lite större! Men det får vi se när jag är klar.

För ett par veckor sedan blev jag utvald att bli en av flera ambassadörer för träningssidan www.Getbig.se. Det innebär att jag tycker det är en bra sida för folk som gillar att träna. De har syn på träning och hälsa. Gå in på sidan du också och bli en i gänget så att du inte missar några bra gratis träningstips! De finns även på Instagram @getbig.se! De bästa träningstipsen är gratis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar