Google+

söndag 8 februari 2015

Träning och musik!

Jag skulle kunna sammanfatta den här helgen kan med två ord, förkylning och nackspärr, om jag vill vara negativ. Men samtidigt så är helgen avsedd för vila och jag har inga träningspass inplanerad så det gör ju inte så mycket. Jag skulle kunna intala mig själv att det har gått över till i morgon, men vi får se hur det går. Det gäller ju att vara positiv, eller hur? En annan positiv grej är att jag har träningsvärk i benen efter fredagens benpass. Det tyder på att jag gjorde något rätt på fredagsfysen. Det var ju ett tag sedan jag gjorde andra benövningar än knäböj så det var kanske inte helt oväntat. Nästan förväntat. Det nya upplägget lär nog ge lite mer träningsvärk än förra. Lite fler övningar med lite fler repetitioner. Styrka kryddat med lite hypertrofi, inte helt fel. Fredagens pass kanske såg ganska enkelt ut på pappret men det var tungt.

2x5 Knäböj (uppvärmning)
3x5 Knäböj
5x15 Benpress
5x10 Bencurl

Benpressen var väldans jobbig. 15 reps blir lite väl många för min del när det är en så tung övning.
Kanske blir jag mindre snurrig när jag vant mig :-)

Min fina träningsdagbok!


En annan trevlig sak med den här helgen är att jag fått ytterligare en liten artikel upplagd på www.getbig.se. Den här gången handlar det om musikens effekt på din prestation när du tränar. Kortfattat så är det bra att lyssna på rätt musik. Vad som är rätt varierar från person till person, men vissa grundläggande faktorer gäller för alla. Musikens tempo till exempel. Musik som ligger inom 120-145 bpm har visat sig vara bäst. Långsammare passar bättre för uppvärmning och snabbare ger inget extra. Det är även bra att röra sig i takt med musiken, då är det så klart musik i samma tempo som dina rörelser som gäller. Gå in och läs hela texten så får ni mer kött på benen, eller spring i benen, vilket som!

Dagen till ära har jag fixat en ny spellista för gymmet. Det är lite schyssta (enligt mig i alla fall) låtar som ligger mellan 120-145 bpm. Testa den vettja!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar