Google+

måndag 25 januari 2016

Att inte springa är att gå för långt

Förra året vid den här tiden var jag i full färd med att styrketräna. Jag hade knappt sprungit något sedan aug då jag på ganska kort tid sprang ett par maror i närområdet. Inga tävlingar, bara egna turer. Jag hade haft som mål att springa maratondistansen innan sommaren var slut. Jag lyckades med det den 3:aug 2014. Efter det hade jag tänkt lägga löpningen på is ett tag, jag hade nått mitt mål. Men den 18:e aug gjorde jag om det igen, fast på en slinga som var drygt 7 km. Efter det blev det dock inte mycket sprungit. Jag var mest sugen på att styrketräna så jag satte igång med det och höll på med det fram till Maj 2015. Det blev några enstaka rundor, men inget regelbundet. Däremot så anmälde jag mig till Helsingborg Maraton. De två marorna jag sprang i slutet av sommaren fick mig att tro att jag skulle fixa en mara ganska lätt. Jag hade väl på något sätt förträngt att jag under höst/vinter 2013-14 sprang och cyklade en hel del. Kanske inte så många kvalitetspass, men regelbundet. Jag styrketränade 4-5 gånger i veckan och hade så fullt upp med äta och återhämta mig från det att jag inte ville lägga på löpning. Men jag hade en mara att springa i september, vilket jag inte hade glömt. Planen var att sätta igång med löpträningen i Maj. På grund av förkylningar så blev det inte så. Det blev ett par ströpass, bl a en morgonjogg i Prag. Dettog sig lite i Juni, men det blev inte så mycket då heller. Någonstans hade jag fått för mig att om jag skulle klämma in ett träningsprogram på 12 veckor innan maran skulle det lösa sig. Jag hade ju ändå en viss grund (jag förträngde att den kanske inte håller så länge utan underhåll). Hur som helst, i slutet av juni satte jag igång med löpträningen på allvar (ca 12 veckor kvar till maran, gott om tid!). Jag gick ut hårt och körde för fullt direkt. En ökning från enstaka km till 3-4 mil i veckan. Jag följde träningsprogrammet i 4 veckor. Fjärde veckan avslutade jag med att springa halvmaran Jämtland på fötter som långpass, fast i tävlingstempo. På sjunde dagen vilade jag. På måndagen femte veckan sprang jag 10 km distans och på tisdagen var det dags för intervall. 2 km uppjogg, 2x5 km och 2 km nedjogg. Under sista intervallen fick jag ont i hälsenan/vaden. Jag fick gå hem. Efter det blev det inte mycket sprunget. Det var bara att glömma programmet. Jag körde med vattenlöpning ett par veckor, testa att springa några gånger men till slut gav jag upp. Jag vilade från löpningen fram till tävlingsdagen. Jag tänkte att det fick bära eller brista. Det bar, som tur var.

I alla fall. Vad tänkte jag komma fram till? Jo. Det är dumt att gå från 0 till 100, i alla fall när det gäller löpning. Det var inget större fel på flåset. Jag hade helt ok grundkondition, men resten höll inte riktigt. Jag gjorde alla fel som går att göra. Jag sprang alldeles för mycket och alldeles för snabbt och i nya skor. Jag vilade inte tillräckligt länge efter halvmaran utan öste på för fullt. Jag skulle självklart börjat träna långt innan, och försökt hålla igång löpningen hela året. Men, men. För att undvika samma problem igen har jag försökt komma igång lugnt under hösten. Börjat med tre korta pass i veckan och ökat på dem efterhand. Nu har gjort det i tio veckor och det börjar likna nåt. Jag sprang lite längre än planerat ett par veckor, men då tränade jag inget annat. Nu hoppas jag att jag kan fortsätta öka på och hålla igång löpningen så att jag på sikt, framåt våren kan börja köra lite intervaller och annat "skoj". Igår sprang jag mitt första lite längre distanspass på ganska länge, 15 km. Det var fint väder, vindstilla och lagom kallt. Bara -8. Solen kom fram på slutet när jag kämpade mig upp för sista backen, den där 3-4 km långa och sega backen. Det kändes bra och jag ser fram emot nästa långa tur.








Jag fortsätter också med styrketräningen. Få repetitioner med tunga vikter för att öka maxstyrkan. Jag håller mig till de stora basövningarna där många muskler är inblandade. Dels för att vara lite effektiv, men främst för att de ska få arbeta tillsammans. Jag tror det kommer bli bra. Idag körde jag t ex knäböj, bänkpress och stångrodd.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar