Google+

tisdag 19 januari 2016

Det går framåt och uppåt!

Det är lite märkligt de där gångerna jag går till gymmet och känner mig lite sliten och trött och tänker att idag blir det tungt. Väl på plats, efter ett par set märker jag att det går ganska lätt, trots att jag ökat vikterna. Andra dagar kan det vara tvärtom. Ingen logik. Antar att det sitter i huvudet. Eller så är det så att jag är på väg att bli förkyld och kroppen kramar ur de sista krafterna. Hjärnan tänker flykt, varför skulle han annars anstränga sig? Ös på!!! I morgon kanske jag vaknar helt tömd och förkyld. Eller så inte. I morgon vet jag vilket.

Idag var tredje träningsdagen i rad. Jag sprang 13 km i lördags, cyklade och styrketränade igår och idag har jag styrketränat. Ganska mycket fokus på ben, så det kan ju vara därför jag känner mig lite halvseg. Löppasset i söndags var riktigt trevligt. Det var tungt, men trevligt. Fint väder även om solen försvann bakom Frösön ganska tidigt.



Anledningen till att jag kör styrketräning två dagar i rad är att vi ska ha konferens/team building med jobbet i två dagar. Det blir inte riktigt läge att träna då. Så jag tränar innan, vilar upp mig och tränar efter. Förhoppningsvis är jag lite piggare efter lite vila. Det är planen i alla fall. Löpningen får bli under slutet av veckan.

De senaste tre dagarnas träning

Personligen har jag inga problem med att träna flera dagar i rad och hoppa över en vilodag eller två, så länge jag tar vilodagarna i slutet av veckan. Jag stryker dem aldrig helt utan flyttar dem. Nån gång ibland tror jag att det går bra att göra så. Självklart gäller det att lyssna på kroppen också.

Dagens pass gick som planerat. Ökningar i alla övningar. Det intressanta med Madcow är att det är knäböj tre pass i veckan. Andra passet är det dock bara 4 set och inte så tungt, men ändå. Det blir en del träningsvolym under en vecka. I dag körde jag även militärpress och marklyft. Det är de övningar som är själva fokus under andra passet. 5 set med 5 repetitioner. Första settet relativt lätt, sen ökar det för varje set där det femte är det tyngsta. Idag såg passet ut så här:

Knäböj: 5x57,5 kg, 5x67,5 kg, 5x77,5 kg, 5x77,5 kg
Militärpress: 5x40 kg, 5x45 kg, 5x52,5 kg, 5x57,5 kg
Marklyft: 5x90 kg, 5x102,5 kg, 5x115 kg, 5x127,5 kg


Det börjar bli ganska tungt nu i militärpress och marklyft, men förhoppningsvis kan jag fortsätta att lasta på några veckor till. Som ni kan se här nere så går det uppåt. Dippen i början beror på att första värdet är mina max i slutet av förra upplägget och Madcow backar vikterna i början.

Utveckling

Slut! Frågor?


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar