Google+

onsdag 6 april 2016

Sen sist (och första intrycket av Forerunner 620)

Förra veckan var det påsklov. I alla fall hade resten av familjen påsklov, jag jobbade. Jag lyxade dock till det och tog en dags påsklov i fredags. Det blev en riktigt trevlig dag med lite fiske och korvgrillning. Det var första gången mina barn fiskade, så de tyckte det var spännande. Första hålet i isen borrades upp och äldsta dottern släppte ner pilken. Innan deras morfar hade hunnit förklara färdigt nappade det och jag drog upp en abborre. Sen nappade fyra gånger till på kort tid. Fem abborrar på första försöket är inte illa. Självklart älskar hon nu fiske. Jag lyckades få upp en abborre men sen fick vi inget mer. Vi grillade några korvar och drack varm choklad. Efter ytterligare några försök gav vi upp och åkte hem. Några riktigt trevliga timmar på isen.




Jag passade även på att ladda upp lite inför lördagens planerade långpass. Jag laddade med vanlig mat och toppade med chips på kvällen. Gott om energi för kroppen, och gott dessutom.

För övrigt levererade Sportamore snabbt och jag kunde hämta ut min nya pulsklocka, en Garmin Forerunner 620 med pulsband, redan i torsdags. Första intrycket var positivt. Jag startade klockan direkt och efter några snabba inställningar var den klar att använda. Den kom laddad till ca 30%, tillräckligt för att kunna hänga med på mitt planerade distanspass. Det var bara att kliva utanför dörren och trycka på knappen med den springande gubben så startade allt. Det gick väldigt snabbt att hitta satelliter. Jag sprang ca 11 km och fick en massa rolig statistik. Klart alla är intresserade av massa statistik! Kanske inte så värst nödvändigt egentligen, men jag tycker det kan vara kul att se ibland. Än så länge är den fortfarande rejält nedsatt i pris.

Höjdkurva, tempo, puls, löpkadens, vertikal rörelse och markkontakttid.

Diverse statistik

Det är framförallt smidigt att aktiviteterna överförs direkt via WiFi till Gearmin Connect. Inget mer manuellt synkande hit och dit. Jag som använder träningsdagboken på Jogg.se kan dessutom njuta av att träningspasset hämtas automatiskt från Garmin Connect. Eftersom jag numera är Stjärnmedlem på Jogg läggs passet in i träningsdagboken automatiskt. Smidigt värre. 

I helgen sprang jag även ett långpass. Stärkt av förra helgens långpass, på 25 km, som gick hur bra som helst, förväntade jag mig samma upplevelse den här gången. Jag var dock inte riktigt lika pigg i lördags. Jag sprang 26 km, men det var tyngre. Troligtvis var det eftersom jag hade en dag mindre vila innan den här gången. Inte lika mycket påskgodis heller, så återhämtningen var väl inte lika optimal. Men det gick ju ändå. Det var en helt ok tur och jag han lyssna på hela Dream Theaters senaste album, vilket klockar in på 2 h 10 min. Så tråkigt blev det aldrig. Återhämtningen på kvällen efter passet blev chips och öl... vad annars.

Lite info från klockan

Chips och folköl!

Däremot var jag helt sjukt trött ett par dagar efter. Träningsvärk och trötta ben. Därför har jag valt att ta det lite lugnare den här veckan och dra ner lite på totalmängden och försöka vila upp mig lite. Jag satte igång stenhårt redan i söndags med att trycka i mig en rejäl frukost.

Bacon och äggröra och en bulle med västerbottensost.

Hittills den här veckan har jag hunnit med joggendling till jobbet, ca 12 km totalt, en cykelpendling på 6 km och ett styrkepass på gymmet. Får se om det blir nåt mer idag. I och med detta inlägg är jag ikapp i rapporteringen. Frågor på det?



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar