Google+

måndag 24 maj 2010

Bilar är mest skit...

Den senaste tiden har jag ägnat relativt mycket tankekraft (den lilla jag har) åt att fundera ut hur jag ska laga mina bromsar på bilen. Det är en ganska lång historia som sträcker sig ett par år tillbaka i tiden. Jag har haft lite småstrul med parkeringsbromsen på vänster bak. Jag avhjälpte det genom att byta parkeringsbromsvajer på ena sidan, vilket fungerade i drygt ett år, sen började bromsen ligga på även när spaken var släppt. Lite ironiskt med tanke på att den tidigare inte bromsade alls. Jag konstaterade att det hade krävat ihop så att bromsen inte släppte. Jag smörjde upp skiten och det funkade igen, i en månad. Eftersom vi hade en längre biltur inplanerad så hann jag inte fixa det så jag kopplade helt sonika bort bromsvajern så att jag inte hade ån parkeringsbroms alls på den sidn, ingen fara eftersom det tog på andra sidan. Detta medförde dock att självjusteringen i spaken ballade ur, vilken jag misstänker fortfarande är urballad. Som grädde på moset bestämde sig även bromsen på vänster sida bak att kärva ihop. Detta på grund av att en gummitätning fick för sig att gå av och släppa in de objudna gästerna fukt och skit. Nu hade jag helt plötsligt två icke fungerande bromsok bak.
Det jag nu har gjort åt det här är följande: Bromsen vänster bak är uppsmord och rengjord, detta lär väl hålla en kortare tid med tanke på att tätningen fortfarande är kass. Renoveringssats beställd. Höger bak. Försökte smörja upp hävarmen till p-bromsen men den kärvar fortfarande. Den orkar inte riktigt dra sig tillbaka, troligtvis för att självjusteringen i spaken är fel, det drar lite i vajern även när man släppt spaken. Tanken är att jag ska försöka renovera oket, justera vajern och eventuellt beställa en ny, starkare returfjäder. Parkeringsbromsen bak är för närvarande inkopplad, fast användningsförbud föreligger.

Om någon undrar vad det är för bil så är det en FORD (Fordrar Ordentliga Reparationer Dagligen) Mondeo -02. Läs på valfritt forum om alla problem med just bromsarna bak och den självjusterande handbromsen.
Inom kort kommer det att mekas med den här bilen, jag kanske till och med tar någon bild och återkommer när jag vet hur det har gått!

Någon som har något tips? Skriv en kommentar!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar