Google+

torsdag 7 februari 2013

Nystart eller?

Alltså, det har inte varit nåt vidare drag på den här bloggen den senaste tiden. Jag ska göra ett försök att komma igång igen. Jag har i princip bara styrketränat det senaste halvåret. Jag kom igång bra under hösten och det höll i sig fram till jul/nyår, men efter ett antal veckor med diverse sjukdomar så kom jag av mig. Nu ska jag försöka komma igång igen, men har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska träna. Det lutar mot att jag ska köra lite mer konditionsträning (löpning/längdskidor) och lägga in ett par styrkepass i veckan. Styrkepassen kommer troligtvis att bli av det lite intensivare slaget jämfört med traditionell stillasittande styrketräning. Det kommer förhoppningsvis blir lite mer kettlebell, triset*-pass, 300-pass och lite andra suspekta pass som jag letat upp på nätet. Förhoppningsvis hittar jag nåt som funkar. Tanken är att de inte ska ta allt för lång tid att genomföra och att jag orkar göra det på morgonen innan jobbet. Konditionsträningen ska jag försöka klämma in på kvällstid och helger.

Jag håller på att fundera ut några vettiga mål att träna mot. Som vanligt så är jag anmäld till Vansbrosimninen så den ska jag ju genomföra. Om det går fortare än förra året är nog tveksamt. Än så länge har jag inte simmat mer än 500 m sen förra året. Men nåt passa innan dess borde jag ju klämma in.

Ett mål som jag funderar på att träna mot är 10 km på 40 min, alltså 39 min 59 sek. Jag har kolla på lite träningsprogram för detta och kommer fasa in ett sånt under våren. Jag ska även försöka leta upp en tävling som är vettig och inte är allt för kuperad. Eventuellt Jämtland på fötter, vet inte om det går att hitta en flack 10 km bana i Jämtland, så den får nog duga. Annars får det bli en inofficiell runda.

Om någon läsare har något mål att dela med sig av så är jag öppen för förslag! Det mesta är välkommet!

*Triset: Set med tre övningar där övningarna görs en efter en utan vila mellan. Varje triset är upplagda enligt principen 5-10-15. Alltså 5 reps på första övningen, 10 på andra och 15 på tredje.Vila ca 2 min mellan varje varv. Gör t ex tre varv inna du går vidare till nästa triset. Mellan respektive triset kan du lägga in aktiv vila i forma av 2 min löpband, cykel eller liknande.

Exempel:
Triset A:
1. Marklyft x 5
2. Benböj x 10
3. Upphopp x 15
2 min vila, därefter upprepa 2-3 ggr.
 Triset B:
1. Bänkpress x 5
2. Dips x 10
3. Armhävningar x 15
2 min vila, därefter upprepa 2-3 ggr.

Osv.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar