Google+

torsdag 28 februari 2013

Fullt ös!

Det är lika bra att köra på så länge det går bra! Då är det lättare att fortsätta även när det känns lite jobbigare att träna. För mig blir det nästan som att antingen så tränar jag som en idiot eller så blir det inget alls. Jag måste komma igång och känna att jag har en plan och gärna ett tydligt mål. Har jag inte det så blir det lätt att jag inte tränar. Den senaste tiden har jag kommit igång ganska bra och det hjälper mig att fortsätta hålla igång. Det har blivit en del skidåkning men eftersom temperaturen steg och snön började smälta så har det blivit en liten paus i skidåkandet. Däremot så har det blivit lite löpning och styrketräning istället.

I måndags körde jag lite styrketräning innan jobbet (Passet den 25/2) men senare på kvällen så sprang jag en sväng. Det blev en lagom lång kvällstur i månskenet på ca 4,5 km (Runkeeper). Jag sprang delar av turen på packad snö längs Storsjön med endast fullmånen som ljuskälla. Det var väldigt trevligt.



I tisdags tyckte jag att det var dags igen, onödigt att vila när det känns bra, dock med viss variation så att musklerna får vila... lite i alla fall. Jag fortsatte på det inslagna spåret och körde ett pass från "kändisprogrammet" som jag hittade på nätet. Tisdagens pass såg ut enligt följande (tisdagspasset även i programmet):

Fyra varv med:
- 10 x Bänkpress på lutande bänk, 50-60 kg
- 10 x Pullups (axelbrett grepp, handflatorna mot ansiktet)
- 10 x Armhävningar, fötterna på bänk
- 10 x Hantelflyes  på lutande bänk, 12 kg

Gör 10 reps på respektive övning och gå vidare till nästa utan att vila, fyra varv totalt. Håll ett högt tempo så åker pulsen upp och det blir lite jobbigare. Bra för både konditionen och förbränningen. Det sista varvet var ganska tungt. Eftersom jag försöker undvika att försvinna helt så fyllde jag på med lite Gainer efter passet. Just nu är det Mutant Mass som gäller. Fyller nog sin funktion med 1000 kalorier per portion!

I går (onsdag) blev det en löptur efter jobbet, innan kvällsmaten. Det var halkigt och slaskigt men det blir ju bara lite extra träning då. Turen gick från hemmet upp till Frösö kyrka och hem igen. Motvind uppåt men hemåt gick det inte mycket fortare eftersom det var så halt. (Runkeeper). Under träningspasset lyssnade jag, inte helt oväntat, på Rush. Det blir lätt så.

Idag (torsdag) körde jag ännu ett pass från "kändisprogrammet". Idag testade jag helkroppspasset som är tänkt att köras på måndagar och fredagar:

Tre varv med:
- 10 x Frivändning med press, 40 kg
- 10 x Hängande benlyft, hantel mellan fötterna, 10 kg
- 10 x Step ups med vikt, 24 kg
- 10 x Pullups (axelbrett grepp, handflatorna mot ansiktet)
- 10 x Armhävningar, fötterna på bänk
- 10 x Dips

Fick upp ganska bra puls och blev ganska trött i musklerna. Orkade inte göra alla pull ups i ett set varv 2 och 3, men annars gick det bra. Passen tar inte så lång tid och passar perfekt att köra innan jobbet. Ska nog fortsätta köra det här ett tag och se hur det känns.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar