Google+

måndag 6 april 2015

Trötta men duktiga ben!

Ännu en vecka har gått och ytterligare en veckas träning genomförd. Det har blivit styrketräning med lite inslag av löpning. Styrketräningen är egentligen det som jag försöker fokusera på just nu och några veckor framåt, men jag kan inte riktigt låta bli att springa ändå. Troligtvis påverkar löpningen styrketräningen eftersom jag inte får optimalt med återhämtning, men ett par pass i veckan kan jag köra och ändå orka med styrketräningen. Sen gäller det bara att äta ordentligt och se till att få tillräckligt med sömn så ska det nog gå bra. Det verkar ju dessutom som att jag ökar lite smått i vikt ändå, så jag kan ju inte ligga på minus.

Trötta men duktiga ben!

Den gångna veckan genomförde jag vecka 2 av Mi40, träningsprogrammet som jag kör nu. Om ni läst tidigare så vet ni lite vad det går ut på. Fem pass styrketräning i veckan, inget pass är det andra likt. Det är verkligen intensiva och jobbiga pass så det gäller att vara utvilad och fokuserad för att det ska bli bra. Men så är det väl med det mesta. Att bara köra lite på halvfart kan ju vara skönt ibland, men resultaten lär ju också komma med halvfart. Programmet sträcker sig över sex veckor, så efter det får det bli något nytt. Jag kör på och utvärderar för att se om det är något. Än så länge känns det bra. Upplägget verkar genomtänkt och detaljer som tempo och utförande gör att det tar bra.

Återhämtning på jobbet, kvarg med apelsin. Gott!!!


Under veckan har jag även kört två konditionspass i form av löpning. I tisdags sprang jag till jobbet (13 km) eftersom jag kände mig sugen på det. Det gick bra. Dessutom fick jag möjlighet att testa hur snabbt jag kan återhämta mig eftersom jag även körde ett styrkepass på lunchen. Dagen efter var det dags för benpass på kvällen, vilket också gick bra. Så det funkade att springa lite längre.

Igår (söndag) fick jag ett riktigt ryck och sprang 21,12 km under eftermiddagen. Jag borde förmodligen ha kollat i träningsprogrammet eftersom det idag var dags för ben igen, framsida lår och vader. Benen var ganska trötta idag, men det gick helt ok att köra styrketräning idag ändå, ungefär ett dygn efter löpningen. Jag hade kanske inte fullt tryck i benen, men det gick. Nu är det väl bara att vänta på träningsvärken.

Det var den gångna träningsveckan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar