Google+

torsdag 30 april 2015

Långhelg i Prag!

I kväll flyger jag och min fru till Arlanda för att tidigt imorgon flyga vidare till Prag. Ni som har koll kanske vet att det är hockey-VM där. Det är inte därför vi ska dit. Så ni som gärna hade varit där, men inte kan, tänk på att jag är där, men skiter fullständigt i hockeyn. Orättvist, eller hur? Anledningen till att vi ska dit är att min fru ska ställa upp i Prag maraton. Jag följer med som sällskap och moraliskt stöd. Själv ska jag mest turista. Gå på museum. Insupa kulturen liksom.

Museum, kultur liksom...


Men, i och med att den här resan sträcker sig över flera dagar blir det knepigt att hålla igång träningen. Detta var jag beredd på när jag planerade min träning för några veckor sedan. Jag startade mitt nuvarande 6-veckorsprogram så att det skulle ta slut precis den här veckan. Sista veckan skulle jag dessutom vara klar med innan resan, om jag skippade en vilodag. Men planer håller ju väldigt sällan, inte heller den här gången. Tidplanen försköts en vecka när jag blev sjuk, så nu hinner jag inte klart innan resan. Men för att åtminstone hinna klart med den här veckans fem träningspass så tjuvstartade jag veckan redan i söndags. Vilket innebär att jag skippade vilodagen som skulle varit i söndags. Dessutom skippar jag vilodagen som normalt sett infaller mitt i veckan. Jag kör alltså femte veckans fem pass på raken. Räknar vi in lördagens pass, fjärde veckans sista, blir det sex pass på raken. Efter en veckas uppehåll på grund av lite sjukdom. Att träna sex ganska hårda pass utan vilodagar är inte att rekommendera i långa loppet. Men jag kommer få rejält med vila från styrketräningen när vi är i Prag, så det ska inte vara några problem. När planen skiter sig gäller det ju att anpassa sig lite. Värre än så är det inte. Nästa vecka kommer också bli lite annorlunda eftersom jag ska iväg på en jobbresa. Men förhoppningsvis går det att lösa ändå, med lite omplanering.

Tiden innan och efter sjukdomen, dagens pass återstår
Det pass som gjorde det här upplägget med utebliven vila lite extra tungt var tisdagens benpass. Förmodligen hela programmets jobbigaste pass. Åtta övningar för framsida lår och 2 för vaderna. Övningarna för framsida lår var uppdelade i två "Giant sets" som bestod av fyra övningar vardera, fyra set av varje övning. Det är som ett superset fast med fyra övningar. Det blir med andra ord fyra varv där du gör övningarna efter varandra utan vila. Sen vilar du 3 min innan du kör nästa varv. Det blir väldigt jobbigt. Prova själv nån gång.

Giant set A
4x8 Benspark (+dropset sista varvet)
4x8 Hack squat
4x8 Utfall med skivstång
4x20 Benpress
Giant set B
4x10 Hack squat, fötterna ihop
4x10 Benpress, fötterna lågt
4x10 Benpress, fötterna brett
4x15 Benspark

Totalt blev det ca 375 repetitioner (inklusive dropset) för benen. Träningsvärken är ganska rejäl idag, två dagar senare. Den kommer nog sitta i lite till misstänker jag.

Så här ser det ut på pappret

Så här såg benen ut under de sista bensparkarna. 


Hur som helst så kommer de här sex dagarna bli en bra genomkörare innan några dagars vila. Helt perfekt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar