Google+

tisdag 25 augusti 2015

Cykling i ett somrigt Jämtland

I helgen var det, precis som det har varit i flera dagar, helt underbart väder här i Östersundsområdet. Solen sken och det var varmt hela dagen. Dessutom blåste det inte särskilt mycket. Om det inte hade varit för att jag är skadad och inte ska springa hade jag antagligen gett mig ut på en löptur och njutit av det fina vädret. Istället blev det så att jag tog mig en lite längre cykeltur. Jag tänkte att en cykeltur på 2-3 timmar kanske kunde fungera som ett bra alternativ till ett långpass.

Storsjöodjuret i Badhusparken!

När jag hade ätit frukost packade tryckte jag ner några nötcreme (jordnötsvarianten) och en banan i cykeltröjan, satte en flaska med svag sportdryck i flaskhållaren och rullade iväg. Eftersom det var ganska tidigt på dagen hade det inte hunnit bli så där jobbigt varmt utan det var riktigt svalt. Målet med cykelturen var att cykla runt två av Storsjöns vikar och förhoppningsvis få en lagom lång och trivsam runda.

Första delen av turen, som gick genom Ås, bjöd på fin utsikt över Storsjön med fjällen i fjärran. Jag styrde cykeln mot Dvärsätt där jag vek av och tog mig ut på Rödön.

Solen bakom mig och en fin tur framför mig

Riktigt fin utsikt.Bron mellan Rödön och Frösön syns ungefär mitt i bild.

Jag cyklade över Rödön och därefter Frösön. Frösön bjöd på både uppförsbackar och en rejäl nedförsbacke. Från Frösön tog jag mig över Vallsundsbron för att fortsätta färden på andra sidan sjön, mot Brunflo. Precis när jag nådde slutet på bron mötte jag Helena som också var ute i det fina vädret. 

Jag fortsatte turen mot Brunflo och väl där var det dags att trampa tillbaka mot Östersund, fast på andra sidan viken. När jag kom in i lite mer tätbebyggt område var det svårt att hålla bra fart på grund av trafiken, men det gick ändå ganska bra. Jag passade på att ta en kort paus i Badhusparken för att dricka lite och klämma en nötcreme. Bananen hade jag mosat i mig längs vägen, men nötcremen hade jag sparat. När den var slut hoppade jag upp på cykeln och trampade hem. Nu hade jag bara Åsbacken kvar. På det stora hela blev det en bra tur i ett somrigt Jämtland. Syftet med passet var ju att träna, men det jag verkligen fick ut av det var en skön upplevelse som framförallt fyllde på med solsken och glädje.

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar