Google+

måndag 14 mars 2016

Nya möjligheter

Det här med träning är inte alltid så lätt. De flesta av oss har inte obegränsat med tid så det gäller att pussla för att hinna med träningen. Det gäller att få till bra rutiner och vanor som underlättar. Träna innan jobbet, på lunchen eller på kvällstid när allt annat som ska göras är gjort. Har du ur kan du planera din träning in i minsta detalj och bara köra på, men oftast gäller det att kunna anpassa sig. Det dyker upp saker som gör att planen inte håller. Då är det lätt att det rinner ut i sanden. Innan du har hunnit anpassa dig och hittat nya rutiner har du kanske redan tappat suget och skaffat dig nya (o)vanor. 

 


Under några år har jag haft det riktigt bra möjligheter att träna på dagtid. Jag har haft ett gym precis bredvid jobbet där arbetsplatsen har haft träningskort. Det har gjort att jag har kunnat träna på lunchen. Jag har kunnat använda min tid effektivt. Avståndet har varit 13 km enkel vilket har gjort att jag har kunnat få till bra träning genom att cykelpendla. Men nu är det slut med det. Vi har flyttat företaget och bytt kontor. Gymmet är ett minne blott och avståndet är halverat. Min plan håller inte riktigt längre. Men så är det. Saker förändras. Nu har jag ju vetat om den här flytten ganska länge och har kunnat förbereda mig för den. Jag fick ganska tidigt reda på att det någonstans på området fanns ett gym, eller en lokal med viss utrustning. Nytt läge som kräver nya rutiner. För att inte hamna i dåliga vanor direkt bestämde jag mig för att leta upp gymmet och köra ett pass redan första dagen. Direkt på morgonen. Sätta ribban. Jag ville undvika att hamna i nåt slags bekvämt läge. Så jag klev upp samma tid som vanligt, cyklade åt andra hållet, hittade gymmet och körde ett pass. Nu är all osäkerhet borta och det är bara att köra på. Det är lite ovant med annan utrustning, lite sladdriga ställningar och annat som jag måste vänja mig vid, men det kommer. Om några veckor känns det garanterat som hemma. Ingen anledning att ge upp bara för att det blir lite jobbigare ett tag. 

I helgen (eller egentligen fredags) sprang jag förresten ett långpass i underbart väder. Perfekt vinterväglag, lagom kallt, vindstilla och solsken. Självklart blev det även en fika som återhämtning. Kunde inte bli bättre! Personligt rekord i isskägg också. 




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar