Google+

tisdag 16 augusti 2016

Tillbaka till rutinerna

Igår var det dags att gå till jobbet igen, efter 5 veckors ledighet. Det har varit en skön och relativt lugn sommar. Det obligatoriska årliga simprovet genomfördes i Vansbro, 3 km simning på 52:35 min, och jag fick ett kvitto på att jag fortfarande kan simma trots minimalt med simträning (läs 1 pass) sen förra årets simning.

I början av sommaren blev jag dessutom pappa för tredje gången, vilket har gjort sommaren lite extra bra och mysig. Vi har därför inte gjort några större utflykter i sommar. Det blev en tur till Kolmården och turen till Vålådalen där vi bodde ett par nätter i samband med Axa Fjällmaraton. Däremellan har vi varit hemma och tagit det lugnt. När det gäller min träning i sommar så har den mest gått ut på att försöka få ordning på mitt strulande knä.

Dags att börja cykelpendla igen

Nu är det däremot dags att återgå till vardagen. Det är inget jag har något emot. Jag tycker det är skönt med rutiner och någorlunda fasta tider. Det är så mycket lättare att få till träningen då. Jag kliver upp tidigt, runt 5 och äter frukost, är på plats på jobbet strax efter 6. Då hinner jag träna på lunchen och ändå komma hem relativt tidigt. De dagar jag springer gör jag det vanligtvis när jag kommer hem från jobbet. Det har funkat bra. Det har också blivit lite av en tradition för mig att träningsåret börjar när jag börjar jobba igen. Innan första arbetsdagen försöker jag bestämma mig för vad och hur jag ska träna. Jag lägger upp en grov plan och planerar mina pass. Det har blivit så att jag lägger tyngdpunkt på styrketräning under höst och vinter efter att mestadels ha sprungit under sommaren. De senaste åren har jag gått ut hårt och kört styrketräning första arbetsdagen, för att sätta ribban direkt. Det underlättar för mig att fortsätta träna. Att göra en plan och bestämma i god tid innan när du ska sätta igång ger dig möjlighet att förbereda dig mentalt. Du kanske till och med hinner börja längta!

Planen i stort är att komma igång med styrketräningen igen och på sikt slå mina gamla personbästa i marklyft, bänkpress, knäböj, militärpress och stångrodd. Jag ska bli starkare med andra ord. Tidigare år har jag nåt någon slags topp runt jul, sen har det planat ut. Får se hur det går i år. Vis av tidigare års misstag ska jag samtidigt underhålla löpningen så att jag inte tappar för mycket, plus att jag tycker det är kul att springa. Jag vill kunna köra ett långpass när jag känner för det utan att gå sönder.

På plats i gymmet igen! 

Jag har letat upp ett styrketräningsupplägg som jag tänker testa som mestadels består av stora grundövningar med några kompletterande övningar. Efter att ha kört första passet känns det bra. Träningsvärken är ganska brutal idag, men det är ju bara skönt. I våras var det inte jättekul att gå och styrketräna efter att ha blivit av med tillgången till gymmet i Krokom. Men nu kändes det kul igen, trots att det nya gymmet på arbetsplatsen är mycket sämre utrustat. Men det finns en skivstång och hyfsat med vikter så det ska nog gå bra.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar