Google+

torsdag 25 augusti 2016

Träna (med) hjärnan! (Boktips)

Träning är bra på många sätt. Inte bara för vårt fysiska välmående utan även för vår mentala hälsa. Träning kan till exempel hjälpa till vid vissa former av depression. Att vara i bra fysisk form, oavsett om det gäller styrka, kondition eller en kombination av dessa hjälper vårt självförtroende. Du kanske kommer på lösningen på ett arbetsrelaterat problem när du är ute och springer. Eller så får du den där välbehövliga pausen från studierna när du kör tunga marklyft. Cykelturen till och från jobb och skola hjälper dig att rensa hjärnan. Du blir piggare och sover bättre. Vår fysiska aktivitet är starkt knuten till vår hjärna. Därför är det kanske inte så långsökt att tänka att det kan funka på andra hållet också. Genom att vara lite smart, använda hjärnan, så kan din träning bli bättre. Dina resultat kan bli bättre. Så tänker i alla fall jag. Jag tycker om att träna och är intresserad av kunskapen bakom träningen och vad som händer i kroppen. Den ökade förståelsen kan hjälpa mig att lägga upp min träning. Jag tänker att så länge jag lär mig nya saker så kommer jag utvecklas. Därför försöker jag läsa så mycket om träning som möjligt.  Det blir allt från artiklar på nätet, tidningar och böcker. Även blogginlägg så klart, även om man ibland bör ta dem med en nypa salt. Även mina. Genom åren har jag läst och bläddrat i en hel del träningsböcker, av varierande kvalitet. Jag tänkte därför tipsa om de som jag har använt mig av mest.

Beskrivningarna av böckerna är tagna från Bokus.com.

Forma kroppen och maximera din prestation 2

"Forma kroppen och maximera din prestation 2 - om kost och träning på vetenskaplig grund ger dig en djupare teoretisk grund för hur kost och träning påverkar kroppen och hur du applicerar detta på dina egna mål. Vill du veta hur en deff eller en bulk går till? Vill du veta hur du ska lägga upp din träning för att nå maximal styrka, volym eller uthållighet? Eller är du intresserad av att veta hur du åstadkommer en sund och hållbar viktminskning? Då är det här boken för dig."

Den här boken är fullmatad med information om i princip allt du behöver veta om träning. Både styrketräning och konditionsträning. Inget flum utan saklig fakta. En bra bok att läsa från pärm till pärm men också att ha som uppslagsbok ifall det är någon specifik kunskap du vill friska upp.





Styrketräning: en anatomisk guide

"Frédéric Delaviers bästsäljande bok är en anatomisk guide till 110 styrketräningsövningar. Den innehåller mer än 400 anatomiska illustrationer, vilket ger en tydlig bild av hur kroppen ser ut i rörelse så att man förstår exakt hur varje övning ska utföras.
 I denna uppdaterade upplaga finns inte bara nya övningar och illustrationer utan även detaljerade anatomiska analyser av tränings- och belastningsskador samt information om hur man ska göra för att förebygga dessa"

Den här boken köpte jag för flera år sedan när jag ganska nyligen hade börjat styrketräna. Jag vet inte hur många gånger jag har bläddrat i den när jag har gjort träningsprogram. Mycket kunskap för pengarna.




Maraton och andra långlopp : träna med Anders Szalkai

"Göteborgsvarvet, Lidingöloppet, Stockholm Marathon - eller varför inte NY City Marathon? Oavsett vilket långlopp du väljer har du nytta av den här boken. Här får du vår svenske löpexpert och maratonvinnare Anders Szalkais träningsprogram och samlade kunskap för hur du blir en riktigt bra långlöpare."

Det här är en riktigt fullmatad bok som är perfekt för dig som ska springa längre lopp som halvmaraton, maraton och även längre lopp. Det finns genomtänkta träningsprogram som är upplagda beroende på vilken sluttid du satsar på. Det finns angivet distanser, tempo och även vilka pass du ska prioritera om du måste välja bort ett pass. Det finns förslag på styrketräning, rörlighetsträning och stretching. Hur du ska hantera skador med exempel på alternativ träning. Du får även tips på hur du laddar upp inför tävlingen. Du får med andra ord allt med den här boken.

Enter the Kettlebell

"Pavel delivers a significant upgrade to his original landmark work, "The Russian Kettlebell Challenge". Drawing on five years of developing and leading the world's first and premiere kettlebell instructor certification program, and after spending five years of additional research into what really works for dramatic results with the kettlebell -- we have "Enter the Kettlebell!". Pavel lays out a fool-proof master system that guarantees your success -- if you simply follow the commands!"

När jag först fick upp ögonen för kettlebells var det Pavel som fick stå för utbildningen. Han är utan tvekan ledande inom området. Det är avskalat, direkt, hårt och ryskt. Ungefär vad man kan förvänta sig. Framförallt så är det bra träning. Du får bra beskrivningar av de olika övningarna och träningsupplägg.


Det här var ett urval av böcker som jag har använt mig av. Men jag försöker ju även hålla koll på vad som släpps inom området och tänkte att jag skulle lista ett par böcker som jag inte läst, men som jag är intresserad av. Du kanske hinner före!

Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna

"Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans.
Man vet i dag att hjärnan är enormt föränderlig. Det bildas ständigt nya hjärnceller och nya kopplingar skapas och försvinner. Allt du gör, till och med varje tanke du tänker, förändrar din hjärna lite grann. Och det gör i allra högsta grad även motion och träning. När du rör på dig blir du inte bara piggare och mår bättre, det påverkar också koncentrationen, minnet, måendet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten - till och med din personlighet och intelligens."

Ett tips från en läsare! Den hamnar längst upp på min önskelista.





Skitmat : vad det är, varför det gör dig fet och varför du fortsätter äta det

"Vad är det egentligen med viss mat som gör att du aldrig riktigt verkar bli mätt? Många av oss vet att vi inte borde äta för mycket av vissa livsmedel men ändå fortsätter vi att äta av dem i mängder. Hur kommer det sig? Varför fortsätter du äta trots att du egentligen vet att du har ätit tillräckligt? Och varför går de allra flesta människorna idag sakta upp i vikt efter att de lämnat tonåren? Svaret på de här frågorna och mycket mer får du i den här boken."

Med stöd av den senaste vetenskapen får du svar på frågan som ställs i titeln. Jag tycker det verkar väldigt intressant. Jag har läst en hel del av Gudiols artiklar och han utgår alltid från de senaste studierna och sammanfattar på ett bra och tydligt sätt.





New Functional Training for Sports

"Michael Boyle, one of the world's leading sport performance coaches, presents the concepts, methods, exercises and programmes that maximise athletes' movements in competition. Self-reinforcing progressions in exercises for the lower body, core, upper body, and ultimately total body give athletes the balance, proprioception, stability, strength and power they require for excelling in their sports."

Som löpare har jag efter diverse skador och andra problem försökt att bli bättre på att träna bålstabilitet och rörligt. Funktionell träning är ju ett ganska luddigt begrepp egentligen. Vad är funktionellt? Något som hjälper dig att bli bättre på det du gör tänker jag. Så ska du bli bättre på att springa så är det träning som hjälper dig att bli starkare som löpare. Men den träningen är nog inte så funktionell för en styrkelyftare. Hur som helst så verkar boken intressant!

Hoppas du har fått några tips på läsning som kan hjälpa dig att öka dina kunskaper. Om du har några tips på bra läsning så dela gärna med dig i kommentarerna!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar