Google+

onsdag 26 oktober 2016

Stammis i skogsgymmet

Ibland kan jag få ett sug efter att ge mig ut och bli lite skitig och trött. Springa, hoppa, krypa och kräla. Lyfta grejer. Använda kroppen på ett sätt som jag inte gör i vardagen. Jag sitter mycket på jobbet. Ibland står jag men det är ju så statiskt. Jag blir trött i skallen men inte i kroppen. Visst styrketränar jag på gym några gånger i veckan, men det är ju inomhus, förutbestämda rörelser med vikter. Stänger som är gjorda för att lyftas. Det är liksom lite bekvämt på nåt sätt. När jag väl behöver lyfta nåt utanför gymmet är det oftast otympligt och saknar handtag. Så därför känner jag ibland för att bara dra ut i skogen och lyfta lite andra grejer. För att få lite variation och för att komma ut i friska luften. Forskning visar att vi mår bättre av att träna utomhus, i naturen, eftersom det är avslappnande och minskar stress. Vi uppnår inte samma effekt på ett gym. Dessutom är det extra viktigt under höst och vinter när dygnets ljusa timmar blir färre.

Igår hade jag inte direkt nån plan när jag stack ut. Jag tänkte att jag springer väl en sväng och leker lite med min favoritstock. Hur svårt kan det vara? Så jag joggade till elljusspåret som uppvärmning och sprang därefter ett ganska snabbt varv (2,5 km). Sen Tog jag itu med stocken. Jag har försökt få upp den på raka armar tidigare men inte lyckats. Jag vet inte vad den väger, men den är stor, otymplig, blöt och inte direkt symmetrisk. Den är svår att greppa och det är svårt att hitta tyngdpunkten. Den är med andra ord ett perfekt träningsredskap!

Stocken!

Jag gjorde några försök att lyfta upp den och pressa upp den över huvudet utan att lyckas. Jag fortsatte med att välta stocken ett par varv runt i en cirkel tills ben och axlar kändes lagom möra. Välta stock är en ganska enkel övning, men där hela kroppen används. Det är lätt att få upp flåset. Du behöver bara lyfta stocken i ena änden och trycka upp den så att den står på högkant och sen välta den. Enkelt! Efter ett par varv med stockvältning stack ut på ett något lugnare varv runt slingan.

När jag hade sprungit varvet kom jag tillbaka till stocken, som låg där på marken och hånade mig. Jag bestämde mig för att göra ett försök till. Så jag greppade om stocken och lyfte upp den och lät den vila på mina lår. Jag greppade under den med båda armarna och ställde mig upp. Jag ändra greppen så att jag till slut stod med stocken vilandes på bröstkorgen med båda händerna under den, redo att pressa upp den. Jag böjde på benen och stötte upp den, på raka armar. Det gick! Allt stämde den här gången. Tyvärr så filmade jag inte den gången, men ni får helt enkelt lita på mig! Däremot filmade jag mina första försök och några försök efter, och det sista lyftet var så gott som godkänt, enligt mig i alla fall!
De första försöken


Det sista (lyckade) lyftet


Så, vad vill jag ha sagt med det här då? Det behöver inte vara så bökigt med styrketräning. Ge dig ut i naturen, hitta nåt tungt och lyft det. Orkar du inte så ge inte upp. Fortsätt försöka tills du lyckas. Och förresten... ta det försiktigt så du inte skadar dig!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar