Google+

fredag 4 november 2016

Undvik att säcka ihop!

Jag gillar att fixa och pyssla. Jag tycker också om att träna, men det kanske är ganska uppenbart. Detta i kombination med att jag ogillar att betala onödigt mycket pengar för träningsprylar leder ibland till att jag får ett ryck och tillverkar egna träningsredskap. För några år sedan slängde jag ihop en egen TRX/Jungle Gym. Igår var det dags igen. Jag har velat ha en sandsäck ett bra tag eftersom det är ett enkelt redskap. Förväxla dock inte enkelt med lätt. En sandsäck är enkel som i att den inte har en massa finesser. Det är bara att lyfta den. Men det är inte lätt träning direkt. En stor och tung otymplig massa. Det är träning bara att plocka fram den.

Färdig produkt

Hur som helst så fick jag ett ryck igår och gjorde en egen. Jag tog inte så många bilder. Jag har däremot ritat ett par skisser. Det är inte så avancerat egentligen. Det är ju bara att ösa ner lagom mycket sand i en väska och stänga. Eller? Det är några saker som kan vara bra att tänka på.

Till att börja med bör du ha någon form säck. Jag kollade runt lite på nätet, sökte på duffel bag. Jag hade tänkt mig en sån där cylindrisk tygväska med dragkedja, men hittade ingen som var billig nog. Däremot hittade jag en billig väska med en volym på 50 liter på Jula. Duffelbag 50 liter. Väskan kostade när jag köpte den 129 :-.



Jag beställde även en liknande, fast större, från Sportamore, Wyte Tarp Duffel. Jag köpte den för 179 :- vilket känns som ett helt ok pris. Självklart finns det olika varianter och storlekar på den här typen av väskor, men detta är de två billigaste jag hittade. Det jag tror är fördelen med den här typen av väskor är att de är vattentåliga och kraftiga. De har även en del handtag som kan vara bra att ha för olika typer av lyft. Axelremmarna går oftast att ta bort vilket är bra. Svagheten som jag ser det är blixtlåsen som kan gå sönder om den är för svag. Hur det är med den saken på dessa väskor vet jag inte eftersom jag inte hunnit använda den vita så mycket än och den blåa har jag inte fått än. Men oftast har dessa väskor kraftiga, vattentäta blixtlås som troligtvis håller ganska bra.


När själva väskan är fixad är det dags att fylla den med nåt tungt. Sand är bra eftersom det blir tungt med relativt liten volym. Vill du ha en lättare säck går det bra med t ex sågspån eller pellets för eldning. Jag tog sand eftersom jag ville ha tyngd samt att vi har en hög med gammal sandlådesand som ligger och skräpar i området. Helt gratis. Att tänka på innan du fyller säcken är att det är bra om du lägger sanden i en innersäck av något slag, för att undvika att sanden rinner ut.

Jag tog en sväng till Jula och inhandlade buntband, silvertejp och extra kraftiga sopsäckar avsedda för byggavfall. Hade jag köpt en spade och rep också hade väl butiken ringt polisen, men mina inköp väckte inga misstankar. Sopsäckar har ofta ett värde för punkteringsstyrka angivet. Ju högre desto tåligare. De jag köpte har 240 g, vanliga sopsäckar har 85 g.  Hur som helst. Väl hemma stannade jag till vid den halvfrusna sandhögen och öste ner en massa sand i säcken. Jag försökte hålla mig till den yttersta sanden som verkade någorlunda torr.

Väl hemma tryckte jag ut luften ur säcken, vred ihop det som var över av säcken och stängde den med ett buntband. Jag klippte inte av bandet eftersom jag tror att risken är att den vassa lilla stumpen kan punktera säcken.


Därefter vrängde jag det som var över av säcken tillbaka ner över säcken och fäste med silvertejp.


Som en extra försiktighetsåtgärd la jag säcken i ytterligare en sopsäck och stängde med ett buntband. Jag klippte av det som blev över på den andra säcken och fäste stumpen med silvertejp.

Nu var det bara att få ner sopsäckarna med sand i väskan. Så här långt hade jag inte direkt funderat på hur mycket som skulle få plats i säcken, jag hade gått på känsla när jag fyllde på säcken. Spontant såg det ut som att jag inte skulle få ner innersäcken i väskan. Men det gick förvånansvärt smidigt. Lite vridande och vändande så var den i. Sen stängde jag försiktigt blixtlåset. Som avslutande åtgärd tog jag bort axelremmarna. Än så länge är handtagen på ovansidan kvar, men jag funderar på om jag ska modifiera dem, men det får bli ett senare projekt!

Hur tung är den då? Jag är inte helt säker, eftersom vår våg inte är vad den en gång varit. Den har visat skumma värden ett bra tag, men igår verkade den vara i ungefär rätt härad. Enligt den väger säcken 45 kg. Det tror jag är relativt rimligt, men har egentligen ingen aning. Ca 50 liter sand/grus som inte är helt torr. Jag antar att sanden kommer packas med tiden och då kanske jag kan fylla på med mer. Blir det dags för det så blir det nog ett nytt inlägg!

Kostnad då?

Väska: 129 kr
2 sopsäckar: ca 10 kr
2 buntband: ca 1 kr
0,5 m silvertejp: ca 2 kr
50 liter sand/grus: gratis*

Totalt: ca 142 kr

*Har du inte tillgång till sand finns det sandlådesand på t ex Granngården. En säck innehåller 20 kg sand och räcker till ca 13 liter. Just nu får du 4 säckar för 199 kr. Det går säkert få tag på billigare sand på ett grustag. Fördelen med de här säckarna är att de redan är förpackade i säckar.








Inga kommentarer :

Skicka en kommentar