Google+

onsdag 18 juni 2014

Simma med skägg. 18 dagar kvar!

Jag ber om ursäkt i förväg till alla som inte kan relatera till det här med att ha skägg. Men ni har säkert något som ni gör trots att alla experter säger motsatsen. Cyklar med håriga ben eller kanske inte springer med kompressionstights eller splits. Alla struntar vi i nåt expertråd, eftersom det helt enkelt känns bättre och det får oss att prestera bättre.

Jag tror säkert att om någon skulle räkna på det, kanske använda nån slags fiffig vindtunnel eller kanske en vattenström eller datorer med beräkningsmodeller så skulle man komma fram till att skägget sänker farten när jag simmar. Jag slösar säkert flera promille effekt på att driva fram mitt skägg genom vattnet. Men vem bryr sig. Styrkan sitter väl i skägget? Alla träningstimmar har liksom lagrats i varje hårstrå. Lite som Simson, fast inte lika biblisk. Min egen forskning redovisas i nedanstående graf.

Mycket vetenskaplig graf

Hur som helst så var jag och tränade lite simning igår. Det var tredje passet sen förra Vansbrosimningen och idag är det 17 dagar kvar till start. Jag körde lite teknikövningar och något som kanske skulle kunna liknas vid intervaller. Tänkte att det kanske kunde vara bra med lite kvalitet också.

Passet har ni här:

Uppvärmning: 400 m crawl

Teknik: 300 m (PDF med massa övningar hittar ni här)
- 50 m Catch up
- 50 m Unzip
- 50 m Fingertopparna
- 50 m Alabama
- 50 m Tummen i armhålan
- 50 m Superman + återföring under vattnet

Huvuddel: 600 m
- 50 m + 100 m hårt
- 50 m + 150 m hårt
- 50 m + 200 m hårt

Avsimning: 300 m crawl

Det blev totalt 1600 m. Jag simmade i utomhusbassängen, vilket visade sig vara en aning kallt. Vattnet var inte så kallt, men det var 10 grader i luften och blåsigt så det blev ganska kallt ändå. Jag avslutade med att sitta en stund i bubbelpoolen innan jag åkte hem.

Slänger in en film på övningen Catch up, bara för att. Övriga övningar finns säkert också på tuben ifall ni är sugna på att testa.


En till sån här blir det om 17 dagar!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar