Google+

torsdag 26 juni 2014

Sommarlistan!

Helena, som bloggar väldigt läsvärt, framförallt om cykling, bollade vidare sommarlistan till mig efter att ha fått en passning från sin favvobloggare Elna. Sen tycker jag att ni kan läsa Hasses också. Tre listor med kul läsning. Här kommer min lista, glad sommar!



Hur ser dina planer ut för sommaren?
Semestern börjar med en liten resa till London där vi ska försöka hinna med så mycket som möjligt. Vi har framförallt en aktivitet inplanerad, men den återkommer jag till när det närmar sig. En ledtråd kan ni i och för sig få. 



Efter London åker vi ut på sommarturné, eller bilsemester som det kallas i folkmun. Det blir Vansbro, Kolmården, Nässjö och slutligen Halmstad. Efter Halmstad blir det Jämtland för hela slanten. Förhoppningsvis lite fjälltur och lite fiske. Det kommer självklart bli en massa träning också, men det är ju liksom ingen skillnad mot resten av året.

Bilsemester! 


Vad gör du på midsommar?
Nu är ju midsommar redan förbi, men det var en ganska lugn dag. Det var dåligt väder kallt. Det regnade, haglade och blåste. Men det var en bra dag ändå. Vi tog det lugnt hemma och åt god mat.

Vad ska du läsa i sommar?
Jag har blivit väldigt dålig på att läsa de senaste åren. Jag läste mycket tidigare, men det har jag nästan slutat med. Jag ska väl försöka läsa under sommaren, men jag har inte bestämt mig för någon särskild bok än. Min fru har en lång lista på böcker som hon har ordinerat mig, så jag ska väl försöka skärpa mig och ta tag i den.

Vad dricker du i sommar?
Troligtvis mest vatten. Sen kommer det nog slinka ner en öl eller två, men det blir nog inte så mycket av den varan. 

Bästa sommarlåten?
Jag lyssnar inte direkt på musik som är särskilt säsongsbunden. Det förekommer inte så många sommarplågor inom progressive rock/metal, som tur är. Jag lyssnar mycket på musik, och väldigt sällan bara på en grupp och i princip aldrig bara en låt om och om igen. Jag gillar hela album, där det finns en helhetstanke bakom albumet, ett tema och en genomtänkt låtordning. Det korta svaret är väl kanske att jag lyssnar inte på sommarlåtar. Men det kommer nog bli en del Genesis, Rush och Dream Theater.

Men om jag verkligen anstränger mig så är den här låten en ganska trevlig sommarlåt:


Vad vill du helst grilla?
Just för tillfället är det fläskkarré som gäller. Marinerad i chili- och honungsmarinad. Det är gott. Men det går bra med andra djur också. Å andra sidan så är en halloumiburgare, med grillad halloumi, zucchini, aubergine och tomat, inte helt fel heller. Tryck in det i en bit surdegsbaguette med lite majonnäs så är saken biff... eller halloumi. 

Gott! Alltså really!


Vilket är ditt favoritplagg för sommaren?
Det blir en hel del linne och shorts. Jag får så fin solbränna då. Förhoppningsvis kommer det bli en del sol och bad så att jag slipper den värsta bonnabrännan.

Din bästa sommarfrukost?
Det är samma frukost som under resten av året. Havregrynsgröt med sylt och mjölk. När jag är ledig och har lite mer tid blir det oftast ett par knäckemackor och en kopp te också.

Maten är inte alltid snygg

Din bästa park?
Det är svårt att välja en så det får bli tre. Badhusparken och Björkbackaparken i Östersund. Badhusparken ligger centralt vid nere vid Storsjön och där finns ett bra fik och lekplats för ungarna. Björkbackaparken ligger en bit utanför centrum och är lite grönare och mysigare. Där finns också ett bra fik och lekplats. Kolmården är också en slags park, djurpark, och den är väldigt bra, inte bara för barnfamiljer. Mycket kul att titta på och bra service.

Bästa badstället?
Vanån/Västerdalälven kanske? Blir visserligen bara ett dopp per år, men det brukar räcka. Efter det kommer nog Tylösand, eftersom det är i Halmstad dit vi brukar åka för att hälsa på mina föräldrar. Vi hoppas på bra badväder när vi är där!

Foto: Tuva Bergman

Jag bollar inte vidare till någon särskild utan det är fritt fram för den som känner sig manad att göra en egen lista, eller kommentera valfri fråga här eller på facebook eller i kön på ICA eller på stadens gator och torg. Gör som ni vill. Glad sommar, igen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar