Google+

onsdag 25 juni 2014

Zipline - Eller häng i Åre

Just för tillfället består min träning mestadels av simning, det är ju snart dags för Vansbrosimningen. Än så länge har jag simmat fem gånger sen förra året. Samtliga pass under de senaste 11 dagarna. Jag hoppas kunna simma några gånger den här veckan, för sen är det slut. Om mindre än en vecka blir det en tur till London, direkt efter den är det avfärd mot Vansbro. Det är med andra ord inte så många träningstillfällen kvar. Men jag har ju ändå tränat oändligt mycket mer inför det här året än förra. Förra året tränade jag inte alls. Jag har även försökt tänka till när det gäller styrketräningen och inriktat den mer på uthållighet, åtminstone under höst och vinter. Det blev mycket styrketräning med kroppen som belastning, med många repetitioner, vilket jag känner har gett resultat.  Det borde alltså gå bättre i år, så tänker jag. Det hade varit fint att putsa mitt PB på 49:53 med minst 54 sekunder och kvala in en en tidigare startgrupp.

I fredags och i söndags blev det pass på badet, 2000 m respektive 2150 m distans eller vad det nu kan tänkas kallas. Det känns ganska stabilt med simningen just nu. De första 4-500 m är det lite segt innan jag blir uppvärmd i axlarna, sen går det bra att bara tugga på. Jag försöker tänka på tekniken och inte bara slösimma. Oftast så stannar jag till lite var 500:e m och vilar i 1 min, det underlättar för att komma in rätt i tekniken igen. När det väl är dags med Vansbro är det ju inte direkt läge att stanna, men förhoppningsvis har jag byggt upp tillräckligt med styrka för att kunna hålla bra teknik hela vägen. Sen hjälper det ju att ha en bra våtdräkt som ger mig bra läge i vattnet och minimalt med motstånd. Skillnaden mot att simma i endast minimala shorts är ganska stor. Det har jag gjort en gång och kommer troligtvis inte göra igen. Vill ni se hur det såg ut så kolla här.

I lördags blev det inget tränat. Vi åkte till Åre och hängde lite istället. Det blev lite Zipline. Fick visa mig på styva linan och trots tråkigt väder var det ganska vajert. Fyra turer blev det innan vi till slut tog bergbanan ner till torget igen. Hela äventyret tog ca tre timmar och vi hade riktigt kul. Vi åkte långt, högt, uppochner och snabbt. Vi avslutade med mat i Åre innan vi åkte hem igen. Det kanske kommer en film från det äventyret, om ni har tur.

Första linan

Sista linan
PS. Förresten blir det nog inte så mycket mer styrketränat innan semestern. DS


PS PS. Om ni tyckte det var någorlunda intressant så kan ni t ex följa bloggen på Facebook, gilla här. Då får ni reda på när jag skrivit nåt nytt. Just saying. DS

2 kommentarer :

  1. Höhö.
    " Fick visa mig på styva linan och trots tråkigt väder var det ganska vajert."
    #gbg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattade det :-) Det kom ganska många dåliga ordvitsar när vi spände på oss selarna. Det var spännande. Det var väl den nervösa stämningen som framkallade det.

      Radera