Google+

måndag 7 april 2014

Helgens löpning... nedför och uppför

Då är det äntligen måndag igen. Hur skönt som helst! Förra veckan var jag ganska seg, men körde på ändå. Det visade sig funka bra. Hade väl egentligen tänkt vila lite i helgen, men det blev inte som planerat. Jag har som tidigare nämnts fått ett par Asics-tights från www.jogg.se som jag ska testa lite och i morgon ska jag skriva en recension.

Helgens träning har därför blivit löpning, för att testa brallorna. I lördags tog jag en tur på ca 15 km. Jag var ganska seg redan innan jag satte igång och inte blev det bättre. Det gick trögt hela vägen, och benen var trötta. Men jag tog mig runt ändå. Jag räknade med att få ont i benen och rejält med träningsvärk eftersom det var ett tag sedan jag sprang långt. Men jag kände minimalt under löpturen och fick näst intill ingen träningsvärk alls. Benen var bara lite trötta.

I söndags kändes benen oförskämt pigga. Ingen träningsvärk och piggare än dagen innan. Framåt eftermiddagen gav jag mig därför ut på en liten runda till. Jag hade tänkt springa en liten sväng, men det slutade med att jag rekade lite nya vägar att springa så det blev 10 km. Dessutom hittade jag en bra runda som jag kommer springa mer i sommar. 

Fick hjälp av dottern att ta en bild. 

När man bor på en ås så blir banprofilerna ganska ofta som nedan. Bra träning kanske, men du slår inga personbästa på milen direkt. 

Banprofil 15 km

Banprofil 10 km

Idag är det som sagt måndag och en ny träningsvecka. Jag har två veckor kvar på mitt nuvarande träningsupplägg, som mest består av cykelpendling och styrketräning. Jag kommer köra på med styrketräningen med vikter men avsluta BRAK-passen och köra löpning istället. Att köra BRAK-pass för hela kroppen inklämt mellan de andra styrkepassen påverkar bara vilan negativt. Det har funkat bra för uthålligheten, men ska försöka satsa på lite mer kvalitet framöver. När de sista två veckorna är avklarade får jag se vad jag hittar på. Beror nog lite på mitt humör när det är dags att bestämma mig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar