Google+

onsdag 2 april 2014

Henrik testar!

Då var det återigen dags för det omåttligt populära inslaget "Henrik testar". Eller, ja... jag ska testa en grej i alla fall, åt www.jogg.se, och skriva om det. Jag testade ett par sulor i höstas, som inte direkt övertygade mig. Jag har inte använt dem sedan dess, så det är väl betyg nog.

Hur som helst. Den här gången är det dags för mig att testa ett par nya häftiga tights från Asics. Det är ett par långa löpartights med en massa teknologi som ska fixa till hållningen och minska skaderisken. Det är någon slags kompressionstights med andra ord.


Än så länge har jag bara sprungit en kortare runda på ca 4 km för att känna lite på passformen. De satt bra och det kändes som att de klämde åt lite lagom. Jag kände mig inte direkt komprimerad, men det kändes som att låren studsade lite mindre än vanligt. I övrigt märkte jag inte av något särskilt. Jag kommer ta en längre tur i helgen för att se hur det känns efter en lite längre runda.

Ett första tips för eventuella köpare kan vara att verkligen kolla upp storleken innan ni köper. Jag hade inte möjlighet att prova men tänkte att storlek large borde funka, eftersom jag brukar ha det. Det resulterade i att jag fick hem ett par tights som inte var särskilt tajta. De satt åt i midjan, halvbra över låren och fladdrade från knäna och neråt. Inte särskilt tajt alltså. Jag slängde ett öga på storleksguiden (så dags då) och efter en kontrollmätning insåg jag att jag borde ha medium. Fiffig som jag är så chansade jag och åkte in till stan och besökte Gå & löpkliniken i Östersund som snällt lät mig byta storlek. Inte illa. Det kallar jag service. Stans experter på Asics. Det ganska självklara tipset är alltså att i första hand prova och i andra hand mäta och titta på storleksguiden.

Ha det!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar