Google+

tisdag 25 november 2014

Madcow 5x5 Soundtrack (galen musik att träna till)

När jag tränar så lyssnar jag på musik. Det får mig att komma i rätt stämning och hjälper mig att fokusera. Det hjälper också till att stänga ute musiken som brukar spelas på gymmet. Den har oftast motsatt effekt på mig. Jag lyssnar mestadels på hårdrock när jag tränar, framförallt på gymmet. Men när jag till exempel springer långpass blir det ganska ofta Pink Floyd eller något liknande. Det är lite mer avslappnande och brukar oftast inte påverka tempot, så risken för att jag springer för snabbt är ganska liten. Men ska jag springa intervaller eller bara ut och tokspringa så snabbt det bara går så brukar Slayer göra susen.

STAAAMPEEEDE!!!


Hur som helst så började jag ju köra Madcow 5x5 för ett par veckor sedan och efter några pass så kände jag att det kunde behövas en särskild spellista för just det passet. En spellista med koppling till själva namnet på passet, men som också passar bra till tung styrketräning. Det övergripande kravet är att det ska vara bra drag/tempo, attityd och tyngd i låten. Det behöver inte vara hårdrock, men det blir lätt så. Det finns mest hårdrock men även lite trance och hip hop i spellistan.

Men för att det ska bli en "Madcow 5x5"-spellista ska låtarna i listanäven uppfylla något av mina övriga kriterier. Vissa låtar är kanske mer långsökta än andra. Nedan följer kriterierna, ordnade efter relevans. De blir alltså mer långsökta ju längre ner på listan de står.

  1. Låttiteln har koppling till nötkreatur.
  2. Låttiteln har koppling till galenskap.
  3. Låttiteln har koppling till ett galet beteende.
  4. Låttiteln har koppling till folk som sysslar med nötkreatur (här faller all form av countrymusik bort av förklarliga skäl).
  5. Låttiteln har koppling till nötkött
  6. Låttiteln har koppling till själva innebörden av upplägget, att det är tungt.
  7. Låtens handlar om något av kriterierna 1-6.
  8. Bandnamnet eller albumnamnet anspelar på något av kriterierna 1-6.
Det är mina kriterier, som jag hittade på lite efterhand som jag försökte göra en spellista. Här är själva spellistan i Spotify. Gå till Spotify och följ spellistan, den funkar ju självklart bra till andra upplägg, men det känns liksom lite coolare att köra Madcow 5x5 och lyssna på spellistan Madcow 5x5 samtidigt. Kolla in spellistan och se ifall ni tycker att de uppfyller mina kriterier.


Jag kommer lägga till låtar efterhand som jag hittar fler som uppfyller mina kriterier. Jag tar gärna emot hjälp från er, så om ni har några förslag på låtar som ni tycker passar in så skriv en kommentar. Men tänk på att den ska uppfylla det övergripande kriteriet också, bra drag/tempo, attityd och tyngd. När det gäller det övergripande kriteriet så är det jag som avgör :-). Här har ni ett exempel:

Stampede med ACCEPT!!!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar