Google+

torsdag 13 november 2014

Galna kossan och Rocky!

Jag har inte lagt av med träningen, ifall ni undrar. jag har bara varit lite dålig på att skriva. har väl haft annat för mig. Nu tänkte jag däremot att det kunde vara dags för en liten uppdatering.

Förra veckan avslutade jag det 12-veckorsprogram som jag har följt. det tog 13 veckor eftersom jag hade en veckas uppehåll på grund av förkylning. Under dessa 13 veckor missade jag två pass och fick köra ett alternativt pass i hemmet. Det är jag väldigt nöjd med. Resultatmässigt så är jag nöjd. Jag har lyft tyngre och tyngre och gått upp en del i vikt, ca 4 kg fettfri massa. Jag ökade mest de första veckorna och nu på slutet har det stått relativt still. Jag lär väl ha fått lite nybörjareffekt eftersom jag inte tränat styrketräning sen förra vintern. Nu gäller det väl att köra på och se vad som händer.

I måndags påbörjade jag ett nytt program för att testa nåt nytt. Det är ett program som kallas för Madcow 5x5 (länk till Styrkelabbet). Det består av marklyft, bänkpress, knäböj, press och stångrodd uppdelat på tre pass i veckan. Det är ett program där vikten stegras efterhand och tanken är att du ska nå upp till ditt tidigare 5-reps max efter 4-5 veckor. På så sätt får du en lugn start och chansen att du ska klara dig alla 12 veckor är större. Går du in för tungt så är risken att det blir för tungt för tidigt. På sidan jag länkar till finns det en nedladdningsbar excel-fil där du fyller i vad du kan lyfta just nu, sen får du ett komplett program med vikter angivna för varje vecka. Hur lätt som helt, så länge du inte ljuger om hur mycket du lyfter. Som vanligt gäller det att lämna egot i omklädningsrummet.

Än så länge har jag kört två pass och det kändes väldigt lätt. Att gå från ett program med fyra intensiva pass i veckan till tre pass i veckan känns lite ovant. Dessutom tog första passet bara 20 min att genomföra. Jag känner mig lite kluven. jag har läst och hört mycket om programmet och jag tror att det kan funka, men så här i början känns det lite tveksamt. Men jag är övertygad om att efter ett par veckor, när vikterna börjar stiga, så kommer jag får ånga att jag sa att det var lätt. Det hoppas jag i alla fall.

Jag känner mig lite kluven!

Mitt under onsdagspasset, när jag stod och körde knäböj för fullt, så dök en låt upp i lurarna som jag hade glömt att jag lagt till i spellistan. Vilken höjdarlåt att träna till. Direkt motivationshöjning. Måste lägga till fler låtar från Rocky-filmerna!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar