Google+

måndag 15 juni 2015

Snart dags för Vansbrosimningen!

Äntligen måndag! Eller hur? Veckans bästa dag. Dags att ta tag i en ny träningsvecka. Lika bra att gå ut hårt. Helgen har varit ganska lugn. Hela familjen åkte till Storsjöbadet för att plaska lite. Sommaren har inte riktigt kommit igång än, så det får bli inomhusbad än så länge (eller uppvärmd utomhusbassäng). Förmodligen ett bra tag framöver eftersom vattnet i sjöarna troligtvis är hur kallt som helst. Det är inte direkt tillräckligt varmt i luften än för att motivera ett dopp i 10-gradigt vatten, om det nu är så varmt ens.



Hur som helst. Det blev badhuset i lördags. Jag skaffade ett nytt badkort, som egentligen är ett armband, men vem bryr sig. Det är ju inte som att det spelar någon roll. De kan väl få kalla det för halvårskort, när det är ett armband. Stör mig inte det minsta. Säkert. Jag lovar. Men jag skulle nog vilja ha ett kort, ändå.



Hur som helst, igen. Nu är tanken att jag ska börja träna lite inför Vansbrosimningen. Jag kollade igenom min träningsdagbok och konstaterade att det var vid den här tiden förra året som jag drog igång träningen inför förra årets simning. Jag ligger med andra ord helt i fas. En knapp månads träning ska nog räcka. Jag har en ganska bra grund när det gäller styrka och uthållighet så träningen går mest ut på att komma in i simningen och få kroppen att fatta vad den ska göra. I lördags körde jag ett första pass, 2000 m i utomhusbassängen. Det var ganska kallt i luften, 10 grader kanske, men varmt i vattnet. Jag tog ingen tid, så jag vet inte hur fort det gick, men det kändes bra. jag simmade crawl hela vägen utan några längre uppehåll. Det tog ca 5-600 m innan kroppen kom igång sen gick det bra. Jag brukar vara lite seg i början innan jag fått upp värmen. Efter träningspasset blev det hopp och lek med familjen.

Idag, måndag, gick jag ut hårt och sprang till jobbet. En så kallad måndagsmorgonjoggpendling. Det kändes lättare och skönare än förra gången jag gjorde det. Då fick jag ont i låren och kunde knappt springa sista biten. Sen kunde jag knappt gå resten av dagen. Idag kändes det ingenting. Det var även andra testrundan med kompressionstightsen från Rehnband. Kanske hade något med saken att göra?

Ha en bra dag!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar