Google+

onsdag 17 juni 2015

Hur tänker jag egentligen?

Så regelbunden och planerad som min styrketräning är nu har den nog aldrig varit. Jag har tidigare varit en riktig periodare när det gäller styrketräning. Jag har fått ett ryck och styrketränat i 3-4 månader, sen har något gjort att jag har lagt av. Oftast har jag kört ett viss träningsprogram, som vanligtvis sträckt sig över 3-4 månader, och när det har tagit slut har jag inte fortsatt. Jag har oftast märkt av bra resultat i både styrka och viktökning, men eftersom jag inte har haft någon regelbundenhet har jag tappat det mesta igen.Vanligtvis har jag styrketränat under höst/vinter och sprungit under vår/sommar. Ganska naturligt egentligen. När det blir varmare och soligare vill jag ut och springa i lätta kläder, inte vara instängd på ett gym. Dessutom kan tillgången till gym vara besvärlig på sommaren under semestern. Vi är ofta på resande fot och det är svårt att planera något ordentligt. Det är helt enkelt lättare att bara springa. Det går att göra överallt. Jag brukar inte ställa upp i så många tävlingar, men när det sker är det oftast på sommaren, och då är det löpning som gäller. Det gör också att jag prioriterar löpningen framför styrketräning under sommaren. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Styrketräning på julafton, så klart!


Jag föredrar att vara ute i lera och sörja


Under min första mara (i egen regi) förra sommaren (målbild även denna sommar?)

Nu har jag hållit igång styrketräningen regelbundet (bortsett från enstaka sjukveckor) sedan augusti. Då gick jag ut hårt med ett 12-veckorsprogram med träning fyra dagar i veckan. Sen rullade det på med Madcow, ett par veckor 531 innan jag tog mig an Mi40. Under den här perioden, från augusti till maj, låg fokus på styrketräning och jag har märkt av bra resultat som jag inte vill tappa. Jag har  inte haft någon särskild plan när det gäller konditionsträning. Jag har kört lite löpträning när jag känt för det och cyklat en del till jobbet.

Nu har jag dock lagt om fokus lite. Jag tänkte, till skillnad mot tidigare år, försöka hålla igång styrketräningen samtidigt som jag lägger mer krut på löpningen. Fram tills att jag går på semester ska jag cykla till jobbet så mycket jag orkar, för att komma igång med lite skonsam konditionsträning. Jag ska självklart även springa, mestadels fokus på distans och långpass för att få lite mil i benen. När semestern är ett faktum kommer jag övergå helt till löpning när det gäller konditionsträning.

Fram till semestern tänkte jag fortsätta med styrketräning på gym, eftersom det ligger precis intill jobbet. När jag går på semester åker vi direkt ut på bilsemester genom Sverige, med början i Vansbro, för att sen jobba oss söderut och slutmålet Halmstad. Det blir med andra ord svårt att få till någon regelbunden styrketräning. Jag tänkte lösa det med kroppsviktsövningar, min hemmagjorda TRX och eventuella andra redskap jag kan ta med eller hitta längs vägen. Jag tänkte göra upp en ganska luddig plan och sen improvisera. Tanken med styrketräningen under den här perioden är att underhålla det jag har så att jag inte börjar om på noll till hösten. Jag ska försöka få den något tyngre kroppen att springa. Det behöver inte gå fort, men gärna långt och länge. Kanske inte en helt lätt uppgift, men jag ska göra ett försök.

Bilsemester!

En liten slamkrypare i den här planen är träningen inför Vansbrosimningen. Jag brukar inte träna särskilt mycket inför simningen. Jag brukar lita på att jag har en bra grund att stå på både konditionsmässigt och teknikmässigt. När tävlingen närmar sig, 3-4 veckor innan, sätter jag igång och simmar. Jag försöker klämma in så många pass som möjligt bestående av distanssimning (ca 2000 m) blandat med något enstaka teknik/intervallpass. Jag ser det lite som att påminna kroppen hur den ska simma. Jag körde första passet i lördags och det kändes förvånansvärt bra. Det verkar som att takterna sitter i. Några pass till så ska det nog gå bra.

Vattnet kallar! 

Så ser planen ut, i stort. Det återstår att se hur det går. Det har jag svar på någon gång efter sommaren, i september kanske. Fast jag kommer troligtvis lägga upp några lägesrapporter på vägen, även om det kanske inte blir så ofta nu när sommaren (förhoppningsvis) är på väg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar