Google+

torsdag 4 juni 2015

Gamla löparskor och nya mål

Dags för en liten lägesrapport. Jag har inte lagt ner träningen eller bloggandet. Jag har snarare kämpat för att hålla igång träningen. Bloggandet har jag bara tagit det lite lugnare med. Det går ju lite i vågor det där, bloggandet alltså. Träningen försöker jag hålla igång hela tiden. Nu tänkte jag berätta lite om den senaste tiden och lite om upplägget jag har framöver.

Efter att jag slutförde förra upplägget, det ganska krävande programmet Mi40, gick jag direkt vidare med ett nytt upplägg. Tyvärr så blev jag förkyld efter en vecka. Jag hann träna tre gånger innan det blev ofrivillig vila. Det är kanske lite typiskt att det blir så. När ett mål är uppnått så slappnar jag av och då slår sjukdomen till. Inte helt ovanligt. Den här gången blev det ett uppehåll på ca två veckor innan jag kom igång igen. Nu har jag tränat i några dagar och förhoppningsvis får jag fortsätta med det. Dock har det varit ganska segt att komma igång. Men jag har kört styrketräning, cyklat och sprungit lite. Allt enligt det nya upplägget. Jag har också pensionerat mina gamla löparskor och skaffat nya. Ny löparskor är en sån grej som gör det svårt för mig att inte springa. Det är svårt för mig att ta det lugnt när jag har nya skor att testa. Kan tänka mig att det är så för de flesta. Nya träningsprylar är ett effektivt sätt att öka motivationen. Nu är i alla fall mina gamla löparskor pensionerade, vilket innebär att de blir slit och släng-skor. Vad gör ni med era gamla löparskor, eller för den delen, gammal utrustning?


En tyst minut för mina gamla skor... visserligen inte döda, men ändå 


Tanken framöver är att jag ska köra lite mer konditionsträning än vad jag gjort under vintern. Vinterns träning har mestadels bestått av styrketräning med inslag av enstaka konditionspass. Nu tänkte jag köra tre pass styrketräning i veckan för att försöka underhålla det jag har. Jag kommer öka på konditionsträningen för att förhoppningsvis komma tillbaka till den form jag hade i slutet av förra sommaren då jag sprang min första (inofficiella) mara. Förhoppningsvis blir det en riktig mara i slutet av sommaren, men det återstår att se. För att fixa till formen kommer jag som sagt börja springa mer och komma igång med cykelpendlingen. Nu när det (förhoppningsvis) snart är sommar längtar jag ut. Förhoppningsvis kommer jag kunna hålla igång styrketräningen också under sommaren så att jag inte tappar för mycket och måste börja om när det blir höst. Det kan vara svårt att få till bra styrketräningen under semestern men jag ska försöka lösa det med kroppsviktsövningar, kettlebell, TRX och enstaka gympass. Syftet med styrketräningen är som sagt att underhålla det jag har. Förhoppningsvis är jag i maratonform i slutet av sommaren utan att ha tappat all styrka. Vi får helt enkelt se hur det går.

Så här nöjd blir jag när jag kan börja träna igen

Om en liten stund bär det av till gymmet. Dags att sprida träningsglädje och försöka agera tränare. Hitils har det gått bra. Jag ska även försöka ta några bilder till en kommande artikel på www.GetBig.se, som för övrigt även finns på Facebook nu. Gå gärna in och gilla!!!

Nörd och träningsnarkoman, självklar kombination



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar