Google+

måndag 29 juni 2015

St Olavsloppet och alternativ styrketräning

Jag ber redan nu om ursäkt för bristen på bra bilder. Jag lyckades inte ta några bra bilder eftersom jag var upptagen med att träna. Det är ju ändå det som är det viktiga. Men jag har kört med skärmdumpar samt anlitat en illustratör som har gjort fina bilder istället. Tror att jag ska göra det i fortsättningen. Det blir mycket smidigare så.

I lördags sprang jag St Olavsloppet. Det är ett stafettlopp som går mellan Trondheim och Östersund. I år gick starten i Trondheim och målgången var i Östersund.Vi springer med ett lag från jobbet, men eftersom vi har lite svårt att skrapa ihop folk så får vi även hjälp av snälla vänner och familjemedlemmar som ställer upp. Sen får några springa två sträckor, bl a jag, för att klara av alla sträckor.

I år sprang jag samma sträckor som förra året, Järpen-Mörsil och Mörsil-Andesböle, totalt drygt 17 km. Första biten till Mörsil är ganska ok, inte allt för brant, men från Mörsil till Andersböle är det ganska jobbigt. Speciellt efter en inledande sträcka på 11 km. Första biten efter växlingen i Mörsil går uppför, sen går sträckan ner i en dal för att sedan gå uppför igen. Det blev ett helt ok långpass.

Lördagens löpning

Här springer jag. Det går snabbt alltså!

Alla fick medalj!

Efter att jag sprungit mina sträckor tog jag cykeln (som jag ställt vid växlingen på väg till start) och rullade ner till Mörsil igen där familjen väntad med lite lunch. Resten av eftermiddagen tog jag det lugnt i det fina vädret. Jag passade på att heja på Hasse som sprang från Dvärsätt till Ås, en sträcka som går uppför hela vägen, med ett par rejäla backar.

Senare på kvällen kom Hasse och Helena förbi på lite After run. Vi återhämtade oss med grillat och god dricka. Det blev även lite rabarberpaj med glass. Det kändes som att energidepåerna behövde fyllas på. Jag somnade gott den kvällen.

I söndags blev det sovmorgon. Jag hade en tanke på att simma i söndags, men orkade inte ta mig iväg till badhuset. Jag åkte istället ner till Storsjön för att testa om det gick att simma där. Det var kallt nåt djävulsk om huvudet. Våtdräkten skyddade kroppen, men knoppen var bar. Hittade tyvärr ingen badmössa. Jag provade att simma några längder men stod inte ut med kylan. Det gjorde ont i huvudet. Jag la nog mer tid på att ta på våtdräkten än på att simma. Så kan det vara. Så jag cyklade hem istället.

Som kompensation rev jag av ett styrketräningspass i trädgården. Vår trädgård på baksidan består till 90 % av ett trädäck som förra ägaren byggde för att slippa klippa gräsmattan. Så brädgård passar nog bättre än trädgård. Hur som helst så fick det bli lite improviserade övningar eftersom jag saknar vissa tyngre vikter.

Istället för bänkpress blev det armhävningar med barn på ryggen. Sen körde jag med kettlebell och de hantlar jag har hemma. Lutande bänkpress blev armhävningar med fötterna i högläge. På det stora hela tog det bra.

Bara för att kolla ungefär hur tungt det blir med barnen på ryggen ställde jag mig i armhävningsställning med händerna på en våg. Med båda ungarna på ryggen visade den ca 87 kg. Det blev med andra ord ganska tungt. Utan ungar visade vågen ca 50 kg, vilket motsvarar 60 % av min kroppsvikt. Så det motsvarar ungefär bänkpress med 60 % av kroppsvikten. Ju längre fram på kroppen du har vikten desto tyngre blir det eftersom mer av vikten hamnar ovanför armarna. På samma sätt blir det även tyngre om du flyttar bak händerna mot midjan. Då hamnar mer av din kroppsvikt över armarna och mindre vid fötterna. Vågen visade då ca 65 kg vilket helt plötsligt blir 80 % av kroppsvikten. Bra att veta om du vill göra dina armhävningar tyngre. Dock blir ju rörelsen inte helt lik bänkpress eftersom armarna har annan position.



Istället för bänkpress

Press med kettlebell


Armhävningar med fötterna högt

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar