Google+

tisdag 23 juni 2015

Test: Rehband kompressionstights

Jag fick för ett tag sedan det angenäma uppdraget att testa ett par kompressionstights från Rehband. Det var sportsmart.se som erbjöd möjligheten och jag tog den.

Vad ska de här tightsen vara bra för då? Rehband beskriver en hel del positiva egenskaper med kompressionskläder på förpackningen. Det är inget som direkt skiljer sig mot vad andra tillverkare säger, men det står följande på sportsmart.se:

"Kompressionstights i högsta kvalité för optimal passform och komfort. Minimerar trötthetskänslan och träningsvärken dagen efter. Rehbands unika teknik ger upp till 24 % bättre kompression i jämförelser som har gjorts med andra varumärken."

Tanken är att tightsen ska hålla musklerna på plats och öka blodcirkulationen genom att klämma åt på rätt sätt. Detta ska då göra att musklerna inte studsar runt och blir trötta samt att blodcirkulationen ska göra att musklerna bli uppvärmda fortare och lättare blir av med laktat (mjölksyra). Materialet ska också vara bra på att transportera bort fukt och hålla oss torra. Alla sömmar är platta vilket ska minska skav. Tanken är att dessa egenskaper, i kombination med tight passform som ger stor rörlighet, ska öka vår prestation.

Tightsens egenskaper


Passform och komfort
Tightsen sitter bra och tight. Inga konstigheter där. Jag har inte så mycket att jämföra med, men det känns verkligen som att de klämmer åt bra. Alla sömmar är platt och ska på så vis minimera skav. Däremot så sitter det sömmar mitt på insida lår vilket kanske inte är särskilt smart egentligen. Jag fick lite skav på en punkt under den längre av testrundorna. 

Materialet ska även transportera bort fukt och se till att du håller dig torr. Nu kanske jag svettas väldigt mycket, men det blev ganska svettigt i skrevregionen, vilket tillsammans med sömmen förmodligen ledde till skavet. 

Jag hade nog också föredragit om resåren i midjan varit lite bredare. Den är ganska smal och det sitter ett snöre in den som skär in lite om du knyter åt hårt. Det är inget som direkt stör, men de har en tendens att glida ner under längre pass.

Storleksguiden fungerade bra. Det är bara att mäta enligt bilden och välja lämplig storlek. Skulle tro att med tanke på kompressionen så är det bättre att välja en mindre storlek om du är tveksam. 


Testet

När jag började testa tightsen hade jag inte sprungit regelbundet på ganska länge. När jag inte sprungit på länge brukar jag få ganska rejäl träningsvärk, så det passade ju bra för testet. Innan jag fick tightsen hade jag sprungit ett pass på ca 13 km på asfalt. Under det passet fick jag ont i låren och träningsvärken efteråt var brutal. Förmodligen var musklerna inte vana vid det hårda underlaget och stötarna som uppstod. Jag tänkte att det passet kunde fungera som ett bra referenspass. När jag väl fick tightsen stack jag ut och sprang en lite kortare, men snabbare runda, på ca 9 km. Även den på asfalt. Jag kände inte av något i låren och det kändes som att musklerna i benen, främst framsida lår, inte studsade runt fullt lika mycket. Efteråt hade jag minimalt med träningsvärk. Om det berodde på tightsen eller att jag hade kommit igång lite är svårt att säga. Men benen kändes helt ok efter.

Jag körde ytterligare ett distanspass på lite mer blandat underlag, asfalt och grusväg, som dessutom var lite mer kuperat. Jag upplevde samma känsla då. Tightsen satt lagom hårt åt och det kändes som att musklerna stabiliserades.

Som sista testtillfälle valde jag ett lite värre pass. Det blev 2 mil fjällöpning. Jag sprang 10 km rakt upp på fjället från Storulvån mot Sylarna. Det var tuff terräng, blött och stenigt med inslag av snö. Det blir många skutt och småhopp mellan stenar och tuvor för att inte bli allt för blöt. Även en hel del branta utförsbackar som belastar benen. Rundan tog drygt 2 h och benen fick verkligen jobba. Men jag kände inte av några som helst problem i benen. Efteråt var jag trött, men inte så trött som jag trodde att jag skulle vara. Framförallt så var träningsvärken näst intill obefintlig dagarna efter. Det var mer som att det fanns en liten antydan till träningsvärk, men att den aldrig riktigt kom. Jag kan inte direkt skylla på att jag har sprungit så pass mycket så att jag inte får träningsvärk längre. Så det kan mycket väl vara så att kompressionen hjälpte.


Övrigt

Jag tränar ganska ofta och det innebär att jag producerar ganska mycket tvätt. Dessutom vill jag gärna använda de bra grejerna så ofta som möjligt, så de tvättas ofta. En detalj som kan vara bra att titta på är hur de ska tvättas. De här tightsen kan tvättas i 40 grader, vilket är bra. Jag förutsätter att de inte går sönder efter några tvättar utan håller länge. Det har jag dock inte kunnat testa än. De fick utstå en hel del hårda tag under fjällturen. Lera, en del grenar och kvistar som slog emot och en och annan spark från mig själv när jag halkade till. Dessutom trampade jag igenom skare några gånger. Tightsen klarade sig utan skador. 

Det finns en liten ficka på insidan av tightsen som jag förmodar är tänkt till nycklar och andra smågrejer. Det hade varit bra med en lite större ficka, bak till exempel, för t ex en telefon. Det är ju dock inget superviktigt, men det hade varit trevligt att ha.

Slutsats

Tightsen sitter bra och skönt. Trots att resåren kanske är något klen, så sitter de tillräckligt bra. Jag upplever att de ger musklerna bra stöd så att de inte studsar runt lika mycket utan hålls på plats. Benen blir lite mer stabila. Men framförallt så tycker jag att känslan är skön. Jag känner att jag har rörelsefrihet. Inga fladdriga byxor eller annat som begränsar rörligheten. De känns som ett andra skinn. Jag kommer fortsätta att springa i tightsen. Enda minuset är sömmen på insidan av låren som kan ge skav. Det hände en gång, under ett långt pass, så det återstår att se hur ofta det händer. 

+ Bra kompression
+ Kan tvättas i 40 grader

- Något klen resår i midjan, med smalt snöre
- Sömmar på insidan av låret kan ge skav




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar