Google+

tisdag 3 november 2015

Träna och äta!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något. Men nu är jag tillbaka igen, hoppas jag. Uppehållet beror på en kombination av att jag inte känt för det och att jag inte haft så mycket att komma med. Jag tog en paus med andra ord. Dessutom har jag varit förkyld så jag har inte tränat på ett par veckor. Däremot har det blivit några inlägg på Instagram. Där får ni gärna följa om ni känner abstinens. Vad har jag gjort sen sist då? Jag har pärlat.

Tävling: Vad heter figuren? 

Jag har krattat en massa löv utan att däcka.

Fina lövormar

Annars har det blivit lite god öl (en för att vara exakt) och annat gott för att mata immunförsvaret. Godis till exempel  (jag och två omgångar bus-eller-godis-ungar delade på ett kilo i helgen). Och mat. Och fika... Jag har ätit, OK! Det finns inte så mycket annat att göra vid en förkylning. Men nu är jag förhoppningsvis igång igen.

Ett foto publicerat av Henrik Berg (@henrikberg1)


Igår tränade jag igen. Det var väl ungefär två veckor sen sist. Förkylningen har fått ha sitt lilla roliga, men nu är det slut på det. Det har jag bestämt. Jag började dagen med att cykla till jobbet. Det var skönt att få komma ut och röra lite på benen igen. Det var 10 grader varmt, så det var ganska behagligt.

Fram till lunch jobbade jag på vid skrivbordet och såg till att fylla på med lite energi inför lunchpasset. Planen var att ta vid där jag slutade innan förkylningen. Då han jag göra veckans första pass, Pass A, innan jag blev förkyld. Jag tänkte att om jag kör pass B som är nästa på tur, så kan jag köra Pass A på onsdag och Pass B igen på fredag. Då är jag i fas igen inför nästa vecka, om allt går som jag tänkt mig. Det spelar egentligen ingen större roll i vilken ordning jag kör passen, men det känns bättre att vara fas.

Pass B innebär i det här fallet marklyft, militärpress, frontböj och chins. Jag kör 3x5 av varje övning på arbetsvikt, innan dess gör jag 2-3 uppvärmningsset med ökande vikt. Jag börjar med stången och lägger på efterhand.

Marklyft är en favorit faktiskt, även militärpress. Det kändes riktigt bra att kunna lyfta och pressa lite igen. Jag gick in på den vikt jag hade tänkt fortsätta med efter förra markpasset, men insåg efter första 5:an att det nog var bäst att backa några steg. Kroppen är ju inte riktigt på banan efter två veckors uppehåll. Efter uppvärmningen körde jag en 5:a på 117,5 i marklyft. Det gick bra, men jag kände att kroppen var lite sega, så resten körde jag på 110. Det får bli till att lasta på lite igen på fredag. Bjuder på ett pre-förkylning-lyft.



Militärpressen körde jag lika tungt (eller lätt beroende på vem som läser) som förra passet, vilket var 50 kg. Det är ju inte lika stora muskler inblandade så det tar inte lika hårt på flåset, så det gick lättare att köra. Sen blev det lätta frontböj och 3x6 chins.



Passet gick bra, men det kändes att det var ett tag sedan jag tränade och att kroppen fortfarande är lite slö. Förhoppningsvis kommer jag tillbaka snabbt igen så att vikterna kan fortsätta att öka.

Dalande kurvor på sina ställen. Snart är de uppåtgående igen!
Efter träningspasset åt jag två havrebagels med rökt lax, färskost och lite grönt till lunch. Helt ok! Ha en bra vecka!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar