Google+

tisdag 24 november 2015

Julen är räddad!?

Nu när julen närmar sig dyker de upp. De där speciella produkterna som ska hjälpa oss att komma i rätt stämning. Det verkar som att allt ska smaka pepparkaka, eller lussebulle. Saker som normalt sett smakar bra precis som de är ska nu smaka jul, utan att det är just specifik julfika. Ibland funkar det, ibland inte. Dessa tillfälliga produkter är allt som oftast begränsade till fikaavdelningen. Men de senaste åren har även kosttillskottsbranchen fått upp ögonen för den här trenden. Det finns t ex proteinbars som smakar pepparkaka (eller ska smaka pepparkaka). Jag har sett proteinpulver som smakar pepparkaka, julkryddor med en touch apelsin. Nu finns det även en dryck som ska smaka julmust. Äntligen liksom. Som jag har väntat på att få dricka nån slags substitutjulmust under träningspasset, så att jag kommer i rätt stämning. Kan ju skölja ner min pepparkaksproteinbar med den. Nu saknar jag barar gainer som smakar äggtoddy och PWO med smak av glögg. God jul och gott nytt träningsår.

Gott!


Men det är inget för mig. Vill jag känna smaken av pepparkaka så äter jag en pepparkaka, eller två. Jag tar kanske ett glas Zeunerts julmust, med socker och hela köret. Det är jul en gång om året och då vill jag ha the real deal. Ett glas julmust och ett par pepparkakor då och då överlever jag nog. Jag riskera inte julstämningen för att vara lite "nyttig". Jag vill inte vattna ur min julupplevelse med substitut. Jag piggar upp mig med te innan passet och äter min havregrynsgröt för att ladda. 5 mg aminosyror gör nog ingen skillnad i det långa loppet, men det gör en nöjd själ. Är jag sugen på kaka, då äter jag kaka, men inte varje dag (fler exempel).

När det gäller smak så är det inget jag vill göra avkall på. Om vi ska vara ärliga så smakar dessa produkter väldigt sällan helt rätt. Det gäller även de som finns året runt. Det står att de ska smaka päron, men det smakar ju inte direkt som riktiga päron. De smakar som smakämnet någon har bestämt ska föreställa päron. Det ska smaka röda bär eller rabarber men smakar mest något annat med sötningsmedlets hemska eftersmak. Egentligen skulle det lika gärna kunna stå "Grön smak", "Röd smak" eller "Gul smak", det skulle inte spela nån roll. Det kanske är gott, men det smakar inte riktigt. Jag dricker vatten när jag tränar och nån gång ibland tar jag mig ett glas hemgjord rabarbersaft.

Å andra sidan så är jag inte den som är den. Är socker ett problem för dig och drycker och barer något som får dig att träna hårdare och leva hälsosamt så kör hårt. Alla är vi olika. Sen får jag väl erkänna att jag inte har smakat vare sig proteinbaren eller "julmusten" så jag kan inte uttala mig om smaken i just de fallen. Jag kommer troligtvis inte testa heller. Men om du är intresserad av hur de smakar och vill testa så gör det. Nu ska jag fylla på tekoppen.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar