Google+

söndag 24 augusti 2014

Vila, återhämtning och bröllopsdag!

Då är det söndag igen och ännu en träningsvecka börjar närma sig sitt slut. För min del så slutade träningsveckan i fredags. Jag har haft två hela vilodagar efter en ganska full vecka. Jag tror att jag verkligen behövde rejält med återhämtning. Det är ju faktiskt när vi vilar som kroppen återhämtar sig och bygger upp de muskler som vi brutit ner så att vi blir starkare. Rejält med bra sömn och mat. Träna hårt och vila hårt är det som gäller.



Förra helgen fick jag för mig att sticka ut på en rejäl löprunda på söndagen, vilket ledde till att jag var tvungen att vila helt och hållet på måndagen. Ingen cykling och ingen styrketräning. Det gjorde att jag fick skjuta en dag på styrketräningen. Eftersom jag styrketränar fyra dagar i veckan och inte på helgen så uteblev vilodagen som brukar infalla på onsdagar. Med mitt nuvarande upplägg så är det olämpligt att träna mer än två dagar i rad, men den här veckan blev det fyra. Det gick bra ändå och jag kunde lasta på mer än förra veckan, men återhämtningen lär inte ha blivit optimal. Lägg sen på cykelpendling tis-fre så känns det lite som att ett par dagars med ordentlig vila borde göra susen. Klicka på bilden nedan om ni vill se en sammanställning av veckans träning. Ni som är intresserad av styrketräningspassen detalj kan kolla in dem under Träningsprogram. Det är 12-veckorsprogrammet jag kör nu, vecka 1-3.

Sammanställning vecka 34


Idag är träningsvärken borta och jag känner mig laddad inför den kommande träningsveckan. Dags att lasta på ytterligare vikt och köra den tredje och sista veckan av den första perioden. Sen blir det lite nya övningar och fokus på nya muskelgruppen. Kolla in vecka 1-3 här. Konditionsmässigt blir det fortsatt cykelpendling. Morgonturen funkar som uppvärmning inför styrketräningen och kvällsturen blir mest transport. Totalt blir det ca en timme konditionsträning per dag utöver styrketräningen.

Hur har jag vilat då? Igår firade jag och min fru vår 6:e bröllopsdag genom att skaffa barnvakt och åka till Storsjöbadet för att spendera några timmar på relaxen. Det blev diverse varianter på bastu och lite bubbelpool. Riktigt skönt att bara slappa. Sen blev det god mat som lagades av svärfar, fläskfilé och potatis med kantarellsås, plus en massa andra tillbehör. Inte helt fel! Till efterrätt blev det röda vinbär med glass och kolasås. Det är vad jag kallar hård vila!

Efterrätt!
I morgon är det äntligen måndag igen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar