Google+

tisdag 29 november 2011

Simskola

Jaha, då går man på simskola igen. Senast jag utsatte mig för någon form av utbildning i vattenbaserad förflyttning var nog på mellanstadiet. Det är ju lite otydligt när simskolan egentligen övergick till enbart organiserat bad. Jag anmälde mig för att jag tänkte att jag skulle förbättra min crawlteknik inför Vansbro. Jag har ju på nåt sätt lyckats lära mig att crawla själv genom att titta på lite klipp på nätet och nöta längder i bassängen. Med tanke på att jag lyckats ta mig framåt utan att ta helt slut så lär jag väl gjort nåt rätt. Nu gäller det bara att förbättra eller rätta till tekniken.

Jag dök upp på badhuset redo att sätta igång. Jag var lite seg efter att ha jobbat över, men tänkte att det blir nog ganska lugnt. Det var ju ändå första passet. Lite välkomstsnack och allmänt prat om rätt teknik osv hade jag förväntat mig. Så blev inte fallet. Det var pang på, rätt ner i bassängen och börja simma. Inget hej och välkommen utan bara att hänga på. Sen bar det av i ett rasande tempo med suspekta simövningar och längder med olika fart. Efter ca en timme var passet över och jag klev lite halvseg upp ur vattnet. Det hade inte riktigt sagts tydligt att det var slut, men tränaren hade plockat ihop grejerna och de andra verkade tycka att det var dags att gå hem. Jag tog mig ett kort samtal med tränaren och undrade lite försynt om han kanske kunde titta lite extra på mig nästa gång, och ge några tips. Jag har ju trots allt lärt mig själv, och det kan ju ha blivit hur fel som helst. Förhoppningsvis så blir det lite klarare kommande gånger. Om inte så får jag i alla fall 10 träningspass i bagaget, och det är ju inte helt fel.

Efter passet sa tränaren dock att vi hade simmat totalt 1600 m. Med tanke på att han även sa att vi under kursen skulle öka volym och fart succesivt så känns det ju lovande att vi började lite lugnt, med 1600 m.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar