Google+

fredag 14 mars 2014

Imponerande eller idiotiskt?

Jag gissar att reaktionerna på mitt vintercyklande är lite olika beroende på vem som uttalar sig. När jag bestämde mig för att cykelpendla till jobbet, mellan Ås och Krokom (utanför Östersund) så hade jag egentligen ingen aning om hur det skulle gå. Det var några saker jag oroade mig för. För det första visste jag inte ifall vägarna skulle gå att cykla på med tanke på snöfall. Jag visste inte hur pass bra de skulle röjas och ifall det skulle bli så pass smalt att ett möte med en buss skulle bli lite väl spännande. För det andra var jag lite rädd att jag inte skulle orka cykla i längden med tanke på att det blir jobbigare på vintern med kyla, snö och tyngre cykel med grova dubbdäck. För det tredje var jag lite orolig för att de andra bilburna trafikanterna skulle tycka att jag var i vägen och sitta i sina varma bilar och undra vad det är för idiot som cyklar mitt i vintern, i -15 och snöfall. Men det har blivit många sköna turer också.



Nu när det faktiskt börjar gå mot vår och den värsta vintern ligger bakom mig så får jag erkänna att jag oroade mig i onödan. Åtminstone när det gäller de två första farhågorna. Det har gått förvånansvärt lätt. När det gäller den tredje kan jag inte vara helt säker, det är sällan bilisterna stannar och berättar vad de tycker.Det är i alla fall ingen som har tutat eller på annat sätt visat sitt missnöje. Fast jag har inte gått helt obemärkt förbi. Jag har synts och uppenbarligen gjort intryck på någon enstaka individ. Vid två tillfällen har två olika främlingar frågat ifall det är jag som har cyklat mellan Ås och Krokom hela vintern. Så sent som idag var det en man på gymmet som kände sig tvungen att fråga. Han har tydligen passerat mig på väg till jobbet under nästan ett års tid. Han verkade imponerad, eller så var det bara som han sa. Hur som helst så har folk lagt märke till mig och med lite tur så är det kanske någon som blir inspirerad att själv börja cykelpendla. 

Jag har satt ett mål att cykla 1500 km mellan November och April och just nu ligger jag nog ganska bra till. De senaste veckorna med förkylning och jobbresa har gjort att jag ligger lite efter, men det ska nog gå bra ändå. Jag har cyklat nästan 1100 km, men de sista 400 kommer nog gå bra nu när det börjar bli lite varmare. Hur som helst är jag väldigt nöjd med min insats. Så jag väljer att utgå från att de flesta är imponerade och de som tycker det är idiotiskt kan hålla det för sig själv. Så det så!  

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar