Google+

fredag 21 mars 2014

VAB och träning, det går...

Planen för dagen var att jag skulle få en dag på kontoret efter några dagar på kurs. Tillbaka till rutinen. Cykeltur till och från jobbet och ett pass på gymmet innan jobbet. Det blev VAB istället. Lite feber och förkylning som inte direkt satte stopp för hopp och lek. Det var mer eller mindre full aktivitet under dagen. Blev väl en film eller två men även lite utomhus lek i blötsnön. Utomhusleken innebar till ganska stor del att jag och en annan pappa byggde snöskulptur medans barnen tittade på. Kanske lite omvänt, men annars blir det ju inte bra, eller hur? Hur som helst så blev det en egen tolkning av det lilla storsjöodjuret Birger, som troligtvis kämpar för sitt liv i plusgraderna. Men det var ju kul så länge det varade.


Vabbandet gav även mig en chans att testa ytterligare ett alternativt styrketräningspass. Den här gången i hemmets halvlugna vrå. Jag blev avlöst under del av passet och fick lite lugn en stund. Det var dags för axlar och armar (biceps) att få sig en omgång. Eftersom jag var hemma hade jag tillgång till kettlebell och hantlar, så det var relativt enkelt att få till det. Dagens pass, ursprungsövning inom parentes. 

4 x 6-8 Handstående axelpress (hantelpress)
4 x 8-10 Lyft till hakan, lyfte två kettlebells med en handduk. 16+20 kg (lyft till hakan med skivstång)
4 x 12 Sidolyft med hantlar (samma)
6 x 8-10 Bicepscurl, kettlebell med handduk (skivstångscurl & hantelcurl)
3 x 8 Omvända hantelcurl (omvända curl med skivstång)

Använde aldrig gummisnodden. Jag hittade den senare snurrad runt kontorsstolen. Sånt som händer.

Egentligen ingen utmaning att genomföra detta pass utanför gymmet, åtminstone hemma där jag har lite gjutjärn med handtag som ligger och skräpar lite här och där. Det blev på det stora hela ett bra pass. Lite variation mot det vanliga som kanske förvirrade musklerna lite. Kan vara kul att kasta om ibland, keep the body guessing liksom. Träningsvärken blir ju sällan så brutal som när du gör nåt du inte gjort på länge. 

Dagens tips: "If it burns, it grows!" som Arnold säger. 

Trevlig helg! 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar