Google+

onsdag 14 juli 2010

Löpträning i värmen!!!

Jag har vilat någon dag efter vansbrosimningen och tyckte i morse att det var dags att inte vila längre. Eftersom det blir så förbannat varmt under dagen så tyckte jag att ett pass på morgonen borde bli så svalt det kan bli. Jag snörde därför på mig skorna och sprang till jobbet. Det blev samma väg som jag brukar springa, sträckan blir 6,66 km, och det tog 29:30 att springa. Ganska lagom, det tog inte överdrivet mycket längre tid än det tar att cykla.
Det var redan ganska varmt, även om det var tidigt, men inte alls lika varmt som det är nu, så det var ett ganska klokt beslut.

Några tips när man ska springa i sol och värme:
- Drick ordentligt med vätska innan, börja i god tid så att kroppen tar upp vätskan. Drick i små mängder åt gången, runt ett par deciliter med ca 20 min mellanrum. Öveskottet kommer du bara kissa ut. När du kissar ljust (som vatten) har du bra vätskeballans. Är det mörkgult har du vätskebrist!
- Kan jag inte springa i skugga så föredrar jag att springa i luftiga och ljusa kläder. Jag undviker att springa med bar överkropp eftersom då utsätter man huden som då värms upp, det kan nog kännas skönt, men jag tror det gör mer skada! Har man en vit tröja som är luftig och andas så är det bättre. Jag använder gärna en vit keps och solglasögon också då blir det lite mer behagligt.
- Försök välja en tid på dygnet då det är så svalt som möjligt. Det brukar oftast vara svalast på morgonen innan solen har hunnit komma upp helt. Mitt på dagen och under eftermiddagen är det troligtvis sämst att springa eftersom det då är varmast. Framåt kvällen brukar det börja bli svalare igen. Det är inget nytt.
- Passa på att springa om det kommer en plötslig regnskur. Det blir svalare, mindre direkt solljus och vattnet i sig hjälper till att svalka kroppen. Dessutom brukar det bli svalare efter ett rejält åskoväder, så passa på efter om du inte vill springa när det regnar!
- Sist av allt, tänk på att ni förlorar mer vätska när det är varmt så drick ordentligt efter passet!


Kännetecken vätskebrist:
Förlorar du vätska motsvarande 1-5 procent av din kroppsvikt börjar det uppstå tecken på uttorkning. Det räcker att förlora en liters för att sänka din prestationsförmåga.
De första tecknen på vätskebrist är törst, milt obehag, bristande aptit, rodnad, trötthet, ökad puls, illamående och höjd temperatur.
Därefter kan det bl a uppstå yrsel, huvudvärk och stickningar i musklerna.
Stark uttorkning är livshotande.
Hoppas tipsen är till nytta. Har ni nåt att invända mot eller håller ni med? Skriv en kommentar!
Ta det lugnt i värmen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar