Google+

lördag 3 juli 2010

Simning och tangentbord!

Simning...
Idag blev säsongens första pass simning med våtdräkt inför Vansbro. Det är nog även sista passet innan det är skarp läge. Vi åkte ner till Östra Stranden idag på förmiddagen och jag passade på att simma en sväng i våtdräkten. Efter att ha gått en bra bit och passerat ett antal sanddyner så hittade jag äntligen tillräckligt djupt vatten för att kunna crawla utan att slå i bottnen. Den här gången kunde jag simma oavbrutet hela passet utan att simma in i en enda manet, vilket var trevligt. Även om de flesta inte är brännmaneter blir i alla fall jag överraskad varje gång jag kör handen in i en slemklump. Det är ganska trevligt att slippa det. Sikten var inte särskilt bra, men det blev bra träning inför simningen i Vansbro som är nästa helg. Jag glömde starta klockan innan jag började så jag är inte helt säker på hur länge jag höll på, men jag tror att dagens simning tog runt 30-40 min och landade på runt 1600m.

I stort så har mitt upplägg inför Vansbro sett ut ungefär så här:

1. Börja i god tid, redan under hösten, med att träna simning.
2. Träna tills du kan simma 1000m crawl (eller det simsätt du föredrar).
3. Sluta träna vid jul och gör ett lååångt upehåll.
4. 10 veckor kvar. Provsimma. Konstatera att du fortfarande orkar simma 1000m.
5. Ta en till paus.
6. 6 veckor kvar. Börja simma igen. Simma sporadiskt. Provsimma 2000m och få ont i axeln.
7. 1 vecka kvar. Simma första och enda passet i våtdräkt och i öppet vatten.
8. Vila tills tävlingsdagen!

Jag tror det är ett fungerande upplägg, i alla fall för mig :-) Jag rekommenderar det inte till någon annan!

... och tangentbord
Bortsett från att ha tränat så lyckades jag idag laga mitt tangentbord som blev kaputt efter en liten vattenincident för några veckor sedan. Ifall ni själva råkar ut för ett sådant problem och får för er att öppna ett tangentbord så var beredd på att det kommer trilla ut ungefär en miljard smådelar som trillar ner i soffan och försvinner. Leta upp samtliga delar innan du fortsätter. Efter att ha undersökt tangentbordet visade det sig att en del kontaktbanor hade ärgat bort! Jag ersatte dem genom att tejpa fast kardeler som jag tog från en elkabel jag hittade på balkongen. Jag tror MacGyver hade varit stolt! Hör av er om ni behöver hjälp med ett tangentbord nån gång!

Trevlig helg!

2 kommentarer :

  1. Min uppladdning: Ignorera tanken på Vansbro så länge som möjligt, sen myssimma nån gång i bland(aldrig så att det blir ansträngande) För att finslipa formen har jag legat förkyld senaste veckan....

    SvaraRadera
  2. Inget fel på den uppladdningen! Det gick ju bra!

    SvaraRadera