Google+

tisdag 5 mars 2013

Jättehjärna!

Såg idag på Aftonbladet.se att om man inte tränar så krymper hjärnan med åren vilket leder till olika demenssjukdomar. Det låter ju helt logiskt, att inte träna är ju lite som att ge upp och bara vänta på att kroppen ska förfalla, så då borde ju hjärnan också hänga på. Men som det också står så räcker det ju med en liten promenad om dagen och det är ju inte så betungande.

Idag har jag således gjort mitt för att förhindra min hjärna från att krympa. Jag körde lite styrketräning på gymmet. Jag körde ett nytt pass som jag inte testat innan. Passet består av ett antal övningar som körs efter varandra utan vila, 10 repetitioner per övning (konceptet verkar kanske bekant). Varje varv avslutas med 2 min vila innan nästa varv genomförs. Jag antar att 4-6 varv kan vara lagom beroende på hur mycket du orkar. Övningarna går självklart att bytas ut mot egna valfria övningar men idag körde jag följande pass:

4-6 varv med:
- 10 x Chins
- 10 x Dips
- 10 x Stående rodd
- 10 x Skivstångscurls
- 10 x Hantellyft åt sidan
- 10 x Tricepspress över huvudet, enarms

Efter genomfört varv är det som sagt 2 min vila som gäller innan nästa varv genomförs. Jag genomförde 4 varv och det som var begränsningen för mig var chins. De sista 10 fick jag göra 5+5 för att orka, annars gick det bra. Det tog ca 30 min för mig att genomföra 4 varv, vilket är en ganska lagom start på dagen. Nu tycker jag att ni ska köra passet, eller ett liknande, och lägga in en kommentar med tiden!


 Motivation: In Flames - All for me

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar