Google+

tisdag 14 oktober 2014

Det blev inte som jag tänkt mig!

Det går inte alltid som jag tänkt mig. I dag ska jag ge två exempel. Jag hade till exempel tänkt sluta äta godis. Redan i lördags föreslog min fru att lördagsgodiset som jag hade köpt skulle vara det sista på ett halvår. Det är inte så att hon tycker att jag ska sluta fast jag inte vill. Jag har under en längre tid sagt att jag borde dra ner på sockerintaget i allmänhet och godisintaget i synnerhet. Det är ju ganska onödigt att äta godis i stora mängder. Jag tyckte så klart att det var en väldigt bra idé, förutom att jag visste att jag hade en påse godis att vänta på kontoret efter helgen. Jag hade ju turen att vinna en tävling som Hasse anordnade. Men jag bestämde mig ändå, mer eller mindre, för att den påsen skulle bli det sista godset på minst ett halvår. Det är ju lätt, bara jag har bestämt mig, tänkte jag. Måndagen kom och mycket riktigt, efter lunch så låg det en påse på mitt skrivbord. Underbart!



Den försvann ganska fort. Öppnad påse är lika med tom påse, i alla fall i min värld. Men det var ju det sista godiset på länge. Det var tanken i alla fall. Det gick bra tills idag. Vi hade besök på jobbet och någon hade varit vänlig och köpt godis att bjuda på. När besöket var över fanns det godis kvar. Plötsligt så hade jag tryckt i mig några bitar. Inte direkt vad jag hade tänkt mig. Så är det när man är sockerknarkare! Men från och med nu är det uppehåll. Ni är mina vittnen!

Den andra grejen som inte gick som jag hade tänkt mig var cykelturen hem. Jag kom väl kanske 500 m innan jag fick punka. Lite lätt panik eftersom jag var på väg för att hämta på dagis. Som tur var så var jag ganska nära en busshållplats så jag ställde cykeln där och tog bussen istället. Bussen kom fem minuter senare. Tur i oturen. Dessutom fick jag hjälp av Hasse (ja, samma Hasse) som var snäll och hämtade upp cykeln och lämnade av den hemma. Väldigt bra gjort, tack för det Hasse!

Imponerande lastutrymme. Fyra bilhjul och en cykel!


Vad har jag lärt mig av detta då? Att byta däck lite oftare kanske? Punka är sånt som händer. Däremot så har jag lärt mig följande. Det är lätt att lova sig själv saker, men är du inte riktigt beredd så är det lätt att du bryter det du lovat. Jag hade nog inte riktigt bestämt mig. Men nu har jag. Jag lovar! Men det är ju även så att det går inte alltid enligt plan. Ibland skiter det sig på något sätt. Det som är nyckeln till framgång är att ta omtag och försöka igen. Jag skulle kunna tänka att det här med att inte äta godis sket sig och bara fortsätta som vanligt, men det gör ju inte saken bättre. Det är bara att bryta ihop och komma igen. Det gäller de flesta tillfällen då det inte går riktigt enligt plan. Ge inte upp utan ta reda på vad som gick fel, åtgärda och fortsätt framåt.
'
Slut! Frågor? Verkställ!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar