Google+

måndag 20 oktober 2014

Hur har det gått?

Förra veckan avslutade jag vecka 9 av 12 av träningsprogrammet som jag följer. Jag tänkte därför att det kanske kunde passa med en liten sammanfattning och lite resultat.

I stort sett har vecka 7-9 gått bra. Vecka 7 genomförde jag utan större problem. Efter det blev jag sjuk i en vecka så jag fick göra uppehåll i tränandet. Veckan efter sjukveckan så började jag styrketräna igen, men vilade från cyklingen. Det gick faktiskt ganska bra. Förra veckan (vecka 9) började jag cykla till jobbet igen. Det märktes ganska tydligt på orken i benen. Jag orkade inte riktigt med att köra så tungt som jag hade gjort veckan innan då jag åkte buss. Det blev några tunga pass där jag tog helt slut i benen och cyklingen var allt annat än behaglig. Men i fredags genomförde jag det sista passet för den perioden och kunde ta helg med gott samvete. 

Jag har ökat på vikterna i alla övningar. Vissa övningar har ju varit nya, så där finns det inget att jämföra med från de tidigare perioderna, men jag har ökat inom perioden. Det borde betyda att jag blir starkare, vilket är bra! 

Under den senaste månaden har jag fortsatt att hålla lite koll på vikten, för att se om jag går upp eller inte. Om vägningar och mätningar stämmer så har jag sen förra avstämningen ökat 1,5 kg fettfri massa (lean body mass). Jag ska även ha blivit av med nästan 900 g fett. Vilket innebär att jag totalt sett gått upp ca 0,6 kg. Jag har omfördelat lite massa med andra ord. Totala ökningen kan nog stämma, men exakt vad som är vad är svårt att vara säker på. Det är troligtvis en del felmarginal i vägning och mätning, men över en längre tidsperiod så borde det bli ett bättre resultat gissar jag. Jag väger mig samma tid på dygnet så det borde inte bli så stora variationer. Däremot så är jag inte så konsekvent när det gäller att dricka vatten så vätskenivån i kroppen kan nog variera en hel del, vilket självklart påverkar. Hur som helst så ska jag fortsätta med träningen, försöka få i mig ordentligt med mat och vatten samt se till att vila ordentligt. Då kommer det säkerligen bli bra.

Nu är det som sagt dags för lite nytt upplägg igen. Några nya övningar, men indelningen i pass är densamma. Hela programmet hittar ni här (vecka 10-12). Det har blivit några fler övningar totalt så det lär ta lite längre tid att genomföra vissa pass. Jag körde första passet idag och det kändes bra. Det var ben, rygg och mage. Bla benpress och raka marklyft, vilket kan vara ganska tungt att köra efter varandra. Jag körde inte på för fullt eftersom jag ville känna lite på övningarna. Hitta rätt vikt osv. Nästa vecka däremot så kommer jag inte hålla igen. Så här efteråt känns det inte allt för jobbigt i benen. Annars har raka marklyft varit en sån där övning som gett rejäl träningsvärk redan samma kväll. Jag får se hur det blir idag. 

Förhoppningsvis så blir cykelturen hem inte allt för jobbig. Det började snöa för ett tag sen, men nu har det slutat. Det får gärna vara uppehåll när jag trampar hemåt. Det blir så himla kallt och blött annars. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar