Google+

torsdag 2 oktober 2014

Mitt förkylningstips (från en svunnen tid)

Det verkar som att min förkylning är på väg att ge upp. Efter två dagar hemma är jag tillbaka på jobbet igen. Det lär dock dröja några dagar innan jag kan och bör träna igen. Förhoppningsvis är jag pigg nog för att göra ett försök på måndag. Än så länge verkar det vara en ganska snabb förkylning, så jag hoppas den försvinner lika snabbt som den kom. Jag tänkte dela med mig av hur jag behandlade min förkylning. Det är min variant på gammal österländsk medicin, ett helhetstänkande. Både mentalt och fysiskt, och lite annat mest för att jag vill det. Det handlar om balans och att tillföra positiv energi.

Resten av familjen har blivit förkyld en efter en under en tvåveckorsperiod, så egentligen väntade jag bara på min tur. Det är inte helt ovanligt att jag klarar mig helt, men den här gången sket det sig. Så här i efterhand så fick jag nog en liten förvarning redan i fredags, en känsla av att jag hade nåt skit i kroppen som spökade. Men det hände dock inget under helgen. I söndags kväll packade jag träningsväskan, men när jag vaknade så kändes det inte så aktuellt med träning. Jag tog bilen till jobbet och där drog det igång för fullt. Jag nös som en idiot och näsan rann konstant.  Jag påbörjade behandlingen direkt med att tillföra kroppen massor av positiv energi, i form av en stor påse lösgodis. Immunförsvaret måste matas. Förutom det så drack jag grönt te med honung, citron och bitar av färsk ingefära. Ett gammalt kinesiskt talesätt lyder:  "Äter man ett stycke ingefära varje morgon får apotekaren dö av hunger". Inte så snällt mot apotekaren, men om det står mellan mig och apotekaren så ryker apotekaren. Så är det bara. Ingefära anses vara antibakteriell och stärker immunförsvaret på grund av den höga halten antioxidanter. Hur som helst så är det bra drag i ingefära och det är gott. Honung är också hur bra som helst!* 

Det såg inte riktigt lika snyggt ut när jag gjorde det. Tänk Turtlesmugg och citron- och ingefärarester i halva köket.


Eftersom jag var på jobbet redan vid 6 så stack jag hem 1430. Väl hemma blev det soffan resten av dagen och jag började få feber. Natten var fylld av skumma feberdrömmar i halvvaket tillstånd så jag var knappast utvilad när jag väl klev upp. Feber i kombination av att titta på True Detective innan sänggång kan ha nåt med saken att göra. Jag förflyttade mig till soffan där jag påbörjade nästa steg i behandlingen. Att skapa balans mellan de olika aspekterna i min tillvaro. Ying och Yang typ. Balans mellan nörden och träningsfanatikern i mitt fall. Jag inledde med att börja titta på första säsongen av Stargate SG-1. Jag kände att det var lagom nivå med tanke på mitt tillstånd. När kvällen kom var febern mer eller mindre borta och jag slapp flummiga drömmar. Jag kände att det där med balans verkade funka. Igår blev det lite mer Stargate och en del spelande på datorn. Nörden inom mig fick sitt med andra ord. Nörden har blivit lite åsidosatt den senaste tiden, så det kan ju vara den som såg till att jag blev förkyld, vem vet. Den tyckte nog att det blivit för mycket träning (i förhållande till nörderierna). Det gäller ju att ha balans i tillvaron. Men nu när jag levlat lite (läs en hel del) i Elder Scrolls Online så är nörden Henrik nöjd och tillvaron är i balans. 

En ödlesnubbe framför en mysig lerhydda. What's not to like, liksom.


Idag känner jag mig vansinnigt mycket bättre än för ett par dagar sedan och jag är som sagt tillbaka på jobbet igen. Jag fortsätter att stärka immunförsvaret med hjälp av ingefära och honung. Jag ska även fortsätta att "balansera" så gott det går. Det här med österländsk medicin är ju hur bra som helst alltså! 

Men skämt åsido. Det som avhjälper, tror jag, är samma som förebygger. Mycket sömn, ordentlig mat med mycket frukt och grönt och en aktiv livsstil. Det är sånt som stärker immunförsvaret. Även aktiviteter som kopplar bort jobb och annat som lätt tar plats i huvudet är viktigt. För min del funkar t ex umgänge med familjen, film, spel och musik bra. Alla kan åka på en förkylning och då gäller det att lyssna på kroppen och vila ordentligt. 

Vad har ni för tips?

*Nalle Puh

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar