Google+

fredag 13 december 2013

En slags sammanställning!

I slutet av sommaren, när det var dags att börja jobba igen tog jag fram en träningsplan för hösten. Tanken var att ha en plan klar och att jag skulle sätta igång första arbetsdagen. Efter det skulle det bara rulla på. Planen funkade och sedan semestern tog slut har jag legat i ganska bra och följt planen in i minsta detalj, bortsett från ett par veckor med förkylning under hösten. Men nu när året börjar närma sig sitt slut och även planen så har jag nog börjat slappna av lite. Jag har nåt maxnivån på styrketräningsprogrammet och de passen känns inte så jobbiga längre, men de tar tid. Cyklingen till och från jobbet är jobbigare än tidigare under hösten eftersom jag bytt till en tyngre cykel med dubbdäck, och snö och vind gör det inte lättare. Cyklingen tar mer tid och energi än innan, men jag cyklar fortfarande enligt plan. Det som har fallit bort den senaste tiden är löpningen och kettlebellträningen. Löpningen gjorde jag tidigare på lunchen, men nu hinner jag inte med det eftersom styrketräningen tar längre tid. Jag klämmer in lite löpning på kvällstid då och då, men cyklingen gör att det blir för jobbigt. Kettlebellträningen trillade bort nånstans i samband med att jag hade kört samma pass ett tag och tröttnade. Jag försökte lägga om passen men det förr på att jag inte hade tillgång till tillräckligt med kettlebells för att kunna köra ett nytt och kul upplägg, så det föll bort. Men, tittar jag på totaltiden som jag tränat under tiden fram till nu så har den ökat lite för varje månad. Antalet pass har blivit färre, men jag tränar mer, så det är kanske inte så konstigt att saker faller bort. Jag har helt enkelt valt att prioritera att fullfölja styrketräningsdelen eftersom det är den som jag är mest intresserad av att se ifall jag klarar av. Efter årsskiftet blir det nya tag med nytt upplägg.

Fördelning av träningstid
Idag är det fredag och på lunchen är det dags för veckans tredje styrketräningspass. Sen jag skrev sist har jag självklart tränat. Jag har bara inte hunnit skriva om det. I onsdags körde jag ett pass på gymmet, det vanliga:

20x20 Armhävningar
20x25 Sit-ups
5x12 Chins
20x15 Dips

På kvällen sprang jag en sväng, eftersom jag inte cyklade. På grund av logistiska skäl fick jag ta bilen, vilket gjorde att benen fick sig lite vila under dagen. Det rättade jag däremot till på kvällen när jag sprang 8,7 km i halkan. Det är inte så kul att springa med taskigt fäste. Trots dubbade skor blev det en hel del slöseri med energi. Men det blir ju bara extra träning. Dagen efter hade jag träningsvärk i låren, alltid trevligt. Det blir troligtvis ett kortare löppass ikväll och ett lite längre i helgen, förmodligen på söndag.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar