Google+

lördag 18 januari 2014

Löpning när den är som bäst!

Idag fick jag till en riktigt trevlig löprunda i helt perfekt vinterväder. Det var -14, lite lätt dimmigt och lite snöfall när jag stack ut. Underlaget är packad snö, hela vägen. Den första delen av rundan går lite hit och dit så det var både med- och motvind. Men eftersom jag hela tiden jobbar med nedför så är motvinden inget problem. Därefter var det motvind en lite längre bit och då märktes det att det var ganska kallt. Is i skägget direkt och kallt om kinderna. Solen lyste ganska svagt igenom dimman, men det var fint ute med alla snötäckta träd och buskar. Det har kommit en del snö som har fått ligga kvar och det har inte blåst ner från träden heller. Helt perfekt vinterlandskap just nu. När jag sprungit ca 10 km var det dags att vända och springa hemåt igen. Vändpunkten är ända nere vid sjön så det är rundans lägsta punkt. Därifrån och hem är det bara uppför hela vägen, men i och med att jag vände så fick jag vinden i ryggen. Dessutom bröt solen fram och sista biten var riktigt skön, med solen i ryggen och glittrande snö överallt. Kroppen blev trött men jag fick en rejäl energiboost. Att jag efter löpturen däckade på soffan och sov en stund kanske också hade med saken att göra.

Banprofil
Eftersom mobilen tvärdör s fort jag tar fram den i minustemperaturer så blev det inga bilder under rundan. Däremot gick jag ut efter min lilla tupplur och fotade med systemkameran. Tyvärr var jag nog ca 15 min för sen ut och missade solen över sjön. Bilden med solen över hustaket är tagen ca 10 min innan bilden på sjön. Solen nästan borta. Men det kanske framgår hur fint det varit idag ändå!

Första biten på löprundan
Sol över hustak
Solen över Frösön, Rödön till höger





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar