Google+

fredag 24 januari 2014

Shake and bake!!!

Mina försök att hitta en smidig shake med naturliga ingredienser som kan fungera som en slags återhämtningsdryck efter träningen fortsätter. Tidigare i veckan gjorde jag ett försök att tillverka eget havremjöl. Inte så märkvärdigt egentligen, om du har tillgång till en matberedare eller mixer. Jag fyllde helt enkelt matberedaren, som var utrustad med knivar, med havregryn och lät den gå en stund. Grynen blir då ganska finfördelade.

Havremjöl och jordnötssmör... mums

Det blev även bakat lite kakor igår, som också sitter fint efter ett träningspass. Inte så nyttigt kanske, men gott. Det blev en favorit i repris, havre- och kokoskakor. Väldans goda! Smula ner dem i naturell yoghurt så blir det nästan som Start. Då är det ju dessutom frukost/mellanmål och inte fika. Fiffigt!
Havrekakor... också mums

Idag slängde jag ihop en shake som blev helt ok. 80 g (1,5 dl) havremjöl, 3 dl lättmjölk, 1 msk jordnötssmör (99,3 % nötter), 3 msk kvarg och lite o'boy för smaken. Smaken blev väldigt trevlig. Konsistensen blir ju som förväntat inte helt slät, men det är inget problem för mig. Jag har mjölk, kvarg och jordnötssmör på jobbet så det gick ganska snabbt att fixa till. Ett annat alternativ är att fixa till den hemma och ta med till gymmet. Då hinner grynen ligga och dra lite och shaken blir nog lite slätare, men även tjockare och förmodligen mer mättande. Shaken idag kändes inte alls särskilt mättande, nästan mindre mättande än vanlig gainer. Inga som helst problem att klämma två äggmackor till fikat nyss. Än så länge känns det stabilt.

Näringsinnehåll då? Här kommer en ungefärlig sammanställning som gäller för dagens shake.


LivsmedelViktFibrerEnergi kcalProteinKolhydratFett
Havregryn/-mjöl808295,210,6446,085,6
Lätmjölk, 1%300011710,5150,03
Kvarg, 0,3%45029,254,952,250,45
Jordnötssmör, 99,3%15084,5253,8552,47,35
Totalt4408525,97529,94565,7313,43


Passet på gymmet gick också bra idag. Det blev ett kort BRAK-pass. Idag hade jag som var mina lurar med mig så att jag kunde stänga ute den annars ganska värdelösa musiken. Ibland kommer det nån låt som jag faktiskt kan stå ut med, men oftast är det inte musik som jag tycker passar vid styrketräning. Men det kanske bara är jag. Sämst hittills måste nog vara den här låten:


Nu känner jag att jag måste väga upp detta med det som jag faktiskt lyssnade på

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar