Google+

måndag 27 januari 2014

Varför träna?

Jag har varit inne och tassat på det här området tidigare. Varför tränar jag, egentligen? Ofta får jag inte frågan direkt, varför jag tränar utan snarare brukar folk undra om jag ska delta i nån tävling, eftersom jag tränar. För många är det kanske en anledning till att träna, ibland även för mig. För några år sedan var det nästan uteslutande ett annalkande lopp som tvingade ut mig. Men just nu behöver jag inte ha någon särskild tävling inbokad för att träna, jag gör det ändå eftersom det får mig att må bättre. Träningen har blivit en del av min livsstil och min vardag. Precis som att sitta i soffan och kolla på TV är en livsstil för somliga. Jag tränar eftersom jag blir piggare och orkar mer, både på jobbet och på fritiden. Det borde väl vara skäl nog? Mellan träningspassen kollar jag på TV och spelar TV-spel till kl 0200, men det hade jag nog inte orkat med om jag inte tränat. Men är inte livet den största tävlingen av dem alla (vilken kliché!), en tävling där du tävlar mot dig själv? Egentligen är det mig själv jag försöker slå, bli lite starkare, snabbare eller uthålligare än.

Det är därför jag får för mig att testa och se ifall jag kan springa 25 km lite spontant eller bestämmer mig kvällen innan för att cykla ett lopp på 200 km, för att testa om jag klarar det. Jag och min fru cyklade från Halmstad till Östersund som cykelsemester, mest för att vi fick idén och ingen av oss ville backa ur.Varför bestämmer jag mig för att följa ett träningsprogram stämplat NAVY SEALS? För att ville testa ifall jag skulle orka köra ett pass på 400 armhävningar, 500 sit-ups, 60 chins och 300 dips. Det gick, men det tog 18 veckors träning för att komma dit. Ingen tävling i sikte, bara den mot mig själv. Men, underskatta inte vad en startplats i en tävling kan göra med motivationen. Alla fungerar olika och motiveras olika. Det som driver mig driver förmodligen inte dig. Hitta din egen motivation och drivkraft.

Hur har jag kommit hit då? Har jag alltid varit lite småtokig och tränat dagligen? Inte direkt. Det har tagit en del år och en hel del hjälp av andra att komma hit. Mest har jag mina föräldrar att tacka. De har alltid sett till att jag har sysslat med nån form av idrott, en del mer framgångsrikt än andra. Fotboll (kass), handboll (kass), friidrott (hyfsad) och orientering (helt ok). Ville jag sluta med någon idrott fick jag snällt börja med nån ny. Där lades grunden och vanan att alltid träna nåt. Det spelar ingen roll vad du tränar, bara att du tränar. Tack för det mamma och pappa!

Lite löpning i Eskilstorp


Skidåkning i Hestra, om jag mins rätt

En annan anledning till att jag tränar är att jag vill att mina barn ska se det som något självklart. Pappa tränade mycket, det var en naturlig del av min uppväxt. Jag hoppas att mina egna barn också ser träning som en självklar och rolig del av livet. utan höga prestationskrav. Det har börjat bra i alla fall, de brukar ligga på golvet och försöka göra övningar när jag håller på. Än så länge är de lite för små för den typen av träning, men intresset finns! Det tror jag är en bra gåva för framtiden.

Förutom en crawlkurs för vuxna inför Vansbrosimningen har jag sedan gymnasiet skött min träning mer eller mindre själv. Jag inspireras av andra, letar upp galna upplägg och utmaningar och experimenterar. Mina mål handlar oftast inte om tider och placeringar utan om total träningsmängd, cyklade km och genomförda pass. Målet är helt enkelt att fortsätta träna och följa planen. Dyker det upp nån intressant tävling så deltar jag, mest för att testa mig själv. Men resultatet av min träning märker jag ändå, på gymmet, i skidspåret, på cykeln på väg till jobbet eller i vardagen. Jag orkar mer än vad jag gjorde för en vecka eller månad sedan. Jag utvecklas. Sånt gör att mitt självförtroende växer och det påverkar mig positivt i alla situationer. Därför tränar jag! Varför tränar du?

Slut! Frågor?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar