Google+

torsdag 6 februari 2014

Sjuka ideal

Idag läste jag ett bra och välskrivet inlägg som sätter fingret på det mesta som jag tycker är fel med dagens ideal. Det Hasse skriver i sitt inlägg är mitt i prick enligt mig och fick mig att själv tänka efter lite. Det syns överallt och är svårt att undvika. Ibland är det mer subtilt, men oftast får man det rakt i ansiktet, det sjuka idealet. Oavsett om det är reklam för schampo eller salva mot fotsvamp så är det trimmade och vältränade kroppar som visas upp.

Någonstans på vägen har gränsen för vad som är hälsosamt passerats. Vi har inte bara passerar den utan lämnat den ganska långt bakom oss. På något sätt har media, reklam-, film- och modeindustrin förvrängt idealen, inte bara för kvinnor. Skillnaden är att män ska vara stora, muskulösa och starka (typiskt manligt?) medan kvinnor ska vara smala och se sköra ut. Ganska ofta ser jag i olika sociala medier att det delas bilder och filmer på tjejer som gör squats, oftast med stor fokus på rumpan. Väldigt sällan bilder/filmer på tjejer som gör andra övningar. Konstigt nog är det oftast killar som lägger ut dem också... Det är tydligen därför tjejer ska styrketräna, för att få en snygg rumpa, så skippa resten av övningarna. Jag som trodde att styrketräning var till för att bli starkare. Testa förresten att göra en bildsökning på Squats på google, så får ni några exempel. 

Bilden som Hasse visar i sitt inlägg tycker jag talar för sig själv. Det ser ju inte riktigt hälsosamt ut, eller hur?

1950 hölls den årliga tävlingen Mr Universe. Bilden nedan visar ett gäng deltagare, bland annat Sean Connery (fjärde från vänster)!

Nedan är en bild på de som placerade sig högst under Mr Olympia 2013. Personligen tycker jag att föregående bild visar något mer hälsosamt än bilden nedan. Gränsen passerades någon gång efter 1950, enligt mig.

Det är i alla fall vad jag tycker. Alla får ju självklart träna vad och hur de vill. Så länge alla är nöjda med sig själv och trivs med sin träning är det bara bra. Oavsett om det gäller diet eller träninng tycker jag att man ska välja en livsstil som man trivs med och kan leva hela livet, för att man mår bra av det och inte för att leva upp till någon annans omöjliga ideal.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar