Google+

måndag 10 februari 2014

Mål, upplägg och sånt

Nu har vi kommit en bit in på det nya året och jag har påbörjat ett nytt upplägg, och följt det en månads tid. Däremot har jag väl inte skrivit så mycket om det. Tänkte göra det nu, ifall någon skulle vara intresserad.

Först måste jag nog berätta lite om mina målsättningar med våren och sommaren. Det tar nog inte så lång tid eftersom jag inte har så många. I dagsläget bara anmäld till en tävling, Vansbrosimningen. Den styr dock inte min träning särskilt mycket. Förra året tränade jag ingen simning innan och simmade på 51:02.4.

Mina mål
- Cykelpendla till jobbet. Ett delmål är att jag under vintern ska cykelpendla 1500 km totalt, mellan 4 Nov till 30 April. Det är grundat på att jag cyklar 3-4 dagar i veckan. Det är ett mål som styr en hel del. Jag prioriterar att vara pigg i benen för cykling framför löpning just nu. Jag ligger ganska bra till med det målet.


På väg mot målet!

- Genomföra Vansbrosimningen, gärna under 50 min.
- Ett mål som jag brukar ha över tiden är att kunna springa långa rundor (20+ km) utan magbesvär. Jag brukar fokusera mer på detta framåt vårkanten.
- Fullfölja Fas 1 och 2 av Navy SEAL-programmet. Just nu är det väl löpningen som jag ligger efter med.
- Eventuellt anmäla mig till någon halvmara, Jämtland på fötter t ex.

Upplägg våren
Upplägget i stort domineras just nu av cykelpendling och styrketräning, med vissa inslag av löpning.

Cykelpendlingen är en grej som har blivit ganska viktig för mig eftersom jag vill visa att det går att cykelpendla om man bara vill. Visst, det är smidigt att ta bussen och bilen, men jag vill gärna undvika det. De dagar jag inte cyklar tar jag bussen.

Styrketräningspass ska jag genomföra ett antal  under veckan, enligt planen. Tre pass med fria vikter och två BRAK-pass (kroppen som belastning). Passen med fria vikter är eget upplägg och BRAK-passen är lånade från Navy SEAL-programmet. Spontant känns det som att BRAK-passen kan vara bra för simningen. Navy SEAL-programmet innehåller också träning med fria vikter, men jag valde att köra med eget upplägg. Det blir lite mer tränat då. Tanken är att fullfölja Period III Fas 1 och 2 enligt Navy SEAL-upplägget. Det är löpningen som jag ligger efter med just nu, men ska nog kunna komma igång igen.

Simträning är något jag ska försöka få till när det närmar sig sommaren. Några längre simpass (ca 2000 m) innan Vansbrosimningen, inget avancerat.

Joggpendling (ett nytt ord?) till jobbet kommer jag högst eventuellt försöka mig på någon dag i veckan när snön har försvunnit. Det kräver lite logistik för att slippa springa med ryggsäck och att magen samarbetar. Men det kan nog gå. Det kräver även en liten uppbyggnadsfas innan för att slippa överbelastning. Men det hade varit intressant att se hur många dagar i veckan som joggpendling är möjligt för mig. Vad tror ni? 13 km enkel väg!

Det är så min vår-sommar ser ut i stort. Jag kommer snart lägga upp mitt upplägg med fria vikter under träningsprogram, så de som vill kan titta på det och komma med kritik. Om någon har några bra förslag på utmaningar eller tokigheter inom ramen för träning så är förslag välkomna.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar